Nederlands voormalig Formule 1-coureur, 24 uur van Le Mans-winnaar en vader van Max Verstappen is jarig en mag 49 kaarsjes uitblazen.
Verstappen begon op achtjarige leeftijd met karten en werd in 1984 Nederlands kampioen bij de junioren. Hij bleef succesvol en won in 1989 een groot aantal internationale races en twee Europese titels.
Marlboro Masters
Eind 1991 maakte hij een testrit voor Van Amersfoort Racing in een Formule Ford auto op Zandvoort en maakte zo zijn overstap naar de autosport. Hij ging bij dit team rijden in de Formule Opel Lotus, een klasse waarin werd gereden met identieke auto's. Hij won direct het Benelux kampioenschap en hij kreeg daardoor een aanbod om in de Formule 3 te gaan rijden. Ook daar maakte hij grote indruk en won verschillende internationale wedstrijden, zoals de Marlboro Masters van 1993 en het Duits Formule 3 kampioenschap.
Debuut in Formule 1
In 1994 werd hij als test- en reservecoureur aangenomen in het Benetton Formule 1-team en maakte zijn debuut voor het team tijdens de Grand Prix van Brazilië. Tijdens deze race werd hij tijdens een inhaalactie door Eddie Irvine van de baan geduwd, waardoor hij crashte. Toch haalde hij dit seizoen het beste resultaat uit zijn Formule 1-carrière door twee keer op de derde plaats te finishen. Het jaar daarna werd hij bij Simtek geplaatst, maar na de Grand Prix van Monaco trok Simtek vanwege financiële problemen de stekker uit het Formule 1-project en was het seizoen voor Verstappen voorbij. In 1996 reed Verstappen voor het Arrows Formule 1-team van Tom Walkinshaw. Verstappen scoorde dat seizoen 1 punt door in Argentinië als zesde te finishen. Het seizoen daarna wisselde hij weer van team en belandde hij bij Tyrrell-Ford. Tijdens Grand Prix van Monaco behaalde Verstappen met een achtste plaats zijn beste resultaat van dat seizoen.
Test- en racecoureur
In het seizoen van 1998 wist Verstappen geen racezitje te bemachtigen, maar begin dat jaar werd hij door het Benetton Formule 1-team gevraagd wat testwerk te doen. Door een gebrek aan sponsorgeld ging dat uiteindelijk niet door, maar werd hij later dat jaar door Stewart Grand Prix gevraagd om Jan Magnussen te vervangen. Verstappen reed een test en kreeg een racecontract voor de rest van het seizoen. Eind 1998 werd hij aangenomen door Honda als test- en racecoureur. Het plan was om in 1999 niet deel te nemen aan de Grands Prix, maar uitsluitend te ontwikkelen en te testen om in 2000 competitief deel te kunnen nemen aan het nieuwe seizoen. Ook dit kreeg geen vervolg door het overlijden van teammanager en hoofdontwerper Harvey Postlethwaite. Verstappen ging in 2000 terug naar Arrows. Door vele technische problemen haalde hij vaak de finish niet, maar was het voor het eerst in zijn carrière dat hij na de winter weer bij hetzelfde team zat. In 2001 liet Verstappen in de Arrows mooie dingen zien, maar tot echte resultaten kwam het weer niet. Het enige punt voor Arrows dat seizoen werd door Verstappen in Oostenrijk, met een zesde plaats, behaald.
In 2003 kwam, na een seizoen voor European Minardi te hebben gereden, zijn Formule 1-carrière ten einde.
Le Mans
In december 2007 kondigde Verstappen aan dat hij, na een Formule 1 carrière en wat ervaring in de A1 Grand Prix, zou deelnemen aan de 24 uur van Le Mans van 2008 en ook aan de races van 1000 kilometer in de Le Mans Series met het team van Merksteijn Motorsport in de Porsche RS SpyderM. Na het winnen van de 1000 km Catalonië en de 1000 km Spa won Jos Verstappen de LMP2-klasse van de 24 uur van Le Mans 2008. Hij wist samen met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn geschiedenis te schrijven door als eerste volledig Nederlands team de 24 uur van Le Mans te winnen.
In 2009 deed Verstappen nog een keer mee aan de race. Dit keer kwam hij uit met een Lola Aston Martin in de LMP-1 klasse voor het fabrieksteam van Aston Martin. Samen met zijn teamgenoten, Anthony Davidson en Darren Turner, finishte hij dertiende.
Max
Verstappen heeft vier kinderen. Zoontje Jason Jaxx, dochtertje Blue Jaye en met zijn ex-vrouw Sophie Kumpen kreeg hij Victoria en Max. Vanaf kleins af aan leerde Max veel van vader Jos. Hij was niet alleen zijn vader, maar ook de trainer, coach, manager en grootste fan en maakte Max tot het talent dat hij nu is.
Lees ook: Memorabele races: Grand Prix van Monaco 1996
Lees ook: Verstappen ziet topmonteur net voor Bahrein vertrekken