De overwinning van Charles Leclerc in Monza bleek achteraf een strategische masterclass van Ferrari. Het Italiaanse team koos op hun thuiscircuit voor een één-stopper, waardoor ze McLaren te snel af waren. Uiteindelijk kwam het voor Ferrari zelfs goed uit, dat ze bij de eerste stop werden ingehaald door Norris.
Door de undercut van Norris en de wetenschap dat de tweede positie al verloren was, hoefde Leclerc tijdens zijn eerste ronden op de harde band niet meteen voluit te gaan. Dit stelde Leclerc in staat om zijn banden geleidelijk op temperatuur te brengen, een cruciaal element voor het slagen van de één-stopstrategie.
View this post on Instagram
"Bedankt Lando"
In het heetst van de strijd was Leclerc niet blij met de beslissing van Ferrari om hem al in ronde 16 naar binnen te halen. Over de boordradio vroeg hij: "Waarom zijn we gestopt?" Uiteindelijk bleek de strategie succesvol, hoewel Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur tijdens de race zijn twijfels had. "De strategie was duidelijk, een één-stop was waarschijnlijk de beste optie", zegt Vasseur tegenover Motorsport.com. "Maar we moesten zorgen voor een geleidelijke opbouw, zonder in de eerste rondes te veel te pushen, dat is uiteindelijk de sleutel geweest. Sterker nog, als je het zo bekijkt heeft de undercut ons geholpen."
Leclerc's beslissing om niet te vechten voor positie gaf hem de ruimte om zijn banden zorgvuldig te managen in de tweede stint. "Het klopt dat, door de positie te verliezen en niet te strijden, je waarschijnlijk een betere opbouw kunt realiseren tijdens de tweede stint op de harde banden", vervolgde de Franse teambaas.
Lees ook: Russell teleurgesteld in zichzelf na GP Italië: "Schatte het verkeerd in"
Lees ook: Indy Dontje in F1 aan Tafel: “Ik begrijp McLaren totaal niet”