Yuki Tsunoda en Liam Lawson lijken tevreden te zijn met de pace die hun VCARB01 laat zien op het Circuit of the Americas. Yuki Tusnoda start de Grand Prix van de Verenigde Staten vanaf de elfde plaats. Hoewel Liam Lawson achteraan moet starten vanwege een gridstraf, is hij tevreden met de snelheid die hij tijdens de kwalificatie heeft kunnen laten zien.
Yuki Tsunoda kwam in Q2 net wat tijd tekort om door te gaan naar Q3. Een slipstream van teamgenoot Liam Lawson, die vanwege een gridstraf geen snelle ronde heeft neergezet in Q2, kon daar niets aan veranderen. De Japanner bedankt zijn nieuwe teamgenoot voor de hulp en laat in een interview met F1.com weten niet geheel ontevreden te zijn met zijn P11-finish in de kwalificatie. ''Het is jammer dat ik niet door kon gaan naar Q3. Ik voelde me niet volledig comfortabel in de auto. We hebben de afgelopen dagen veel veranderd aan de auto. Ik had het waarschijnlijk iets beter kunnen doen [in de kwalificatie], maar dit is zeker geen slechte startplek voor de race. Het is dicht bij de punten, dus we gaan doen wat we kunnen.''
Sprint ✅
— Visa Cash App RB F1 Team (@visacashapprb) October 20, 2024
Quali ✅
Race loading…⏳#F1 #VCARB #USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/4qup2EmhDF
'Blij dat ik een goede ronde neer kon zetten'
Voor Liam Lawson had goed kwalificeren niet zoveel zin: vanwege een motorwissel krijgt de Nieuw-Zeelander een gridstraf van zo'n 60 plekken. Hij zal de race hoe dan ook vanaf achteraan de grid starten. De 22-jarige VCARB-coureur voelt zich niet ontmoedigd door de gridstraf, wetende dat hij zijn snelheid heeft kunnen laten zien tijdens de kwalificatie in Austin. ''Ik was blij dat ik een rondje kon doen en de snelheid heb kunnen laten zien die de auto heeft sinds de eerste training op vrijdag, want sinds die eerste sessie voelt de auto al goed. Als we in de eerste sessie al zoveel snelheid hadden, wist ik dat we nog wat meer snelheid zouden kunnen vinden. De veranderingen die we aan de auto hebben gemaakt zijn erg positief'', deelt Lawson met F1.com. De Nieuw-Zeelander hoopt flink wat auto's in the kunnen halen, al wordt dat nog wel een opgave. ''Het is lastig om in te halen ondanks de lange DRS-zones. Je moet een duidelijk voordeel in pace hebben om erlangs te komen, zeker in DRS-treintjes. Ik wil zoveel mogelijk leren van de race voor de volgende paar races.''
Lees ook: Haas-coureurs teleurgesteld na kwalificatie Austin: ''Er zat meer in''
Lees ook: Perez blijft positief ondanks draak van een kwalificatie: ‘Alles is mogelijk’
Lees ook: Verstappen ligt niet wakker van commotie rondom T-Tray-zaak: 'Interesseert mij niet'