Het ene circuit is het andere niet en dat was goed te zien aan de ranglijsten aan het einde van de eerste dag van de MotoGP-test in Qatar. Maverick Viñales en Jorge Lorenzo bungelden in Thailand verder achteraan dan hen lief was, maar in Qatar gingen beiden uitstekend. Dani Pedrosa daarentegen, die de test in Thailand als snelste afsloot, ging op dag 1 in Losail twee keer onderuit, wat resulteerde in een elfde plaats aan het einde van de dag.
Vooral de tweede crash van Pedrosa (foto) was spectaculair. De coureur kwam er met slechts wat blauwe plekken vanaf, zijn Honda lag behoorlijk in de kreukels. “We weten dat zeker op de eerste dag de baan hier in Qatar was vies en dus glad is”, vertelde Pedrosa. “De eerste runs gingen heel goed, waardoor ik steeds meer vertrouwen kreeg. Maar blijkbaar had ik daar iets te veel vertrouwen. Ineens was ik de voorkant kwijt en tuimelde ik door de grindbak.”
Ondanks de elfde tijd was Pedrosa toch wel tevreden, evenals zijn teamgenoot Marc Marquez die met de tiende tijd afsloot. “We zijn nog wat aan het proberen en experimenteren”, vertelde de regerend wereldkampioen, die eerder deze week zijn contract met Honda met twee jaar verlengde. “We hebben het hier in Qatar altijd wat moeilijker dan op andere circuits, dus nu we nog de kans hebben, zijn we wat dingen aan het uitproberen om te kijken of het beter kan. Vanaf morgen gaan we werken aan de basis-setup voor de race over twee weken.”
Yamaha blijft zoeken
Teamgenoot Valentino Rossi (zevende) dacht er ongeveer hetzelfde over. “Het lijkt erop dat het net als vorig jaar heel onvoorspelbaar is hoe de machine reageert: dat is elk circuit anders. Wat op de ene baan werkt, werkt ergens anders totaal niet.” Toch had Rossi in Qatar wel een beter gevoel dan in Thailand twee weken geleden. “Het ging niet onaardig. We zitten niet ver van de toptijden af.”
Heel kort achter de snelste tijd van Viñales (1.55,053) zaten Andrea Dovizioso (+0,051) en Andrea Iannone (+0,054) met respectievelijk Ducati en Suzuki. Johann Zarco noteerde de vierde tijd (+0,133).
Foto's: MotoGP.com