Ook de tweede sessie van de vrije trainingen voor de Grand Prix van Mexico is een prooi geworden voor Max Verstappen. De Nederlander klokte een iets langzamere tijd dan in de eerste training: 1:16,720. Daniel Ricciardo volgde met een 1:16,837. De rest van het veld kwam er opnieuw niet aan te pas. Enig minpunt: de Nederlander moest vlak voor tijd met waarschijnlijk elektronische problemen zijn auto naast de baan zetten.
Reserverijders Lando Norris (McLaren), Antonio Giovinazzi (Sauber) en Nicolas Lafiti (Racing Point FI) kwamen eerder op de dag nog in actie, maar stonden in deze sessie hun geleende auto’s weer af aan respectievelijk Fernando Alonso, Charles Leclerc en Esteban Ocon.
Gasly al vroeg op pad
Pierre Gasly was als eerste op de baan voor zijn installatieronde. De Fransman van Toro Rosso had in de eerste sessie slechts twee rondjes gereden, waarna werd besloten de geïnstalleerde spec 3-motor te vervangen voor de spec 2-versie. Die wissel levert Gasly zondag een gridstraf van vijftien plaatsen op.
Ferrari's en Alfa's vooraan
Terwijl Gasly al weer snel naar binnen dook, zette Kimi Raikkonen de eerste tijd neer, een bescheiden 1:20,027. Ook Sebastian Vettel en beide Sauber-coureurs Charles Leclerc en Marcus Ericsson drukten in de openingsfase hun neus aan het venster met tijden die nog ver verwijderd waren van de 1:16,656 van Verstappen in sessie 1.
Verstappen direct dominant
De Nederlander bleef net als teamgenoot Ricciardo lang in de garage: pas na twintig minuten nam Verstappen plaats achter het stuur van zijn RB14. Hij maakte direct indruk door op de ultrasofts een 1:17,437 neer te zetten. Die tijd was 1,4 seconden sneller dan Hamilton op de hardere (en dus langzamere) supersofts, maar ook ruim twee seconden sneller dan Valtteri Bottas die op dezelfde compound als Verstappen reed. Hamilton schrok blijkbaar zo van de snelle Nederlander dat hij niet veel later een zeldzaam foutje maakte en even buiten de baan belandde.
Ondertussen was ook de immer relaxte Ricciardo aan zijn sessie begonnen: de Australiër was op gelijkwaardig rubber onderweg als Verstappen, maar kwam met een 1:17,964 niet echt in de buurt van de Nederlander die op een nieuw setje hypers nog even extra gas gaf en zijn tijd aanscherpte tot 1:16,720.
Renault doet weer mee
Vettel en Raikkonen besloten ook hypersofts onder hun auto’s te monteren, maar beide rijders kwamen niet in de buurt van Verstappen: 1:17,954 voor de Duitser en een 1:18,133 voor de Finse winnaar van de USGP. Ook Renault deed in deze fase een niet onverdienstelijke poging op de hypers: Carlos Sainz kwam tot de tweede tijd 1:17,953, terwijl Nico Hülkenberg de vijfde tijd klokte, 1:18,046.
Terwijl ook Ricciardo voor het eerst in deze sessie onder de 1:17 dook, besloot Verstappen naar binnen te komen: de Nederlander meldde over de radio dat zijn auto ondanks de snelle tijden niet deed wat hij wilde en nagekeken moest worden.
In het laatste halve uur van de training werkten de meeste teams de simulatie van de long runs af en werden de snelle tijden van eerder in de sessie niet meer geëvenaard. Hamilton meldde nog wel een probleem over de boordradio, maar wist uiteindelijk probleemloos door te gaan.
Problemen voor Verstappen
Minder goed verging het Verstappen: tien minuten voor tijd leek het alsof de Nederlander zijn elektronica verloor en moest hij zijn RB14 naast de baan parkeren. Red Bull meldt hydraulische problemen, maar wat er precies misging is niet helemaal duidelijk.
Uitslag tweede vrije training Grand Prix van Mexico:
Voor de aanvangstijden van de derde sessie, kwalificatie en race verwijzen we je door naar ons tijdschema. En zoals altijd is het commentaar van Olav Mol tijdens de kwalificatie en de race live te beluisteren via de app of de mediaplayer Grand Prix Radio.