Formule 1 onthult spectaculaire nieuwe bolide voor 2022

f1-2022

De Formule 1 heeft de nieuwe bolide voor 2022 onthuld. Met een opvallend ontwerp en zowel zichtbare als onzichtbare aanpassingen wil de Formule 1 zorgen voor spectaculairdere races. Het doel is vooral ervoor zorgen dat bolides elkaar beter kunnen volgen op de baan met als gevolg closer racing.

Wat meteen in het oog springt als je de bolide van 2022 ziet, is de kleur van de livery. Volgens Ross Brawn was het belangrijk dat het ontwerp opvalt. Nikolas Tombazis, de technische topman van de FIA, is het daarmee eens, maar stelt dat vooral de flow naar de achterkant van de auto een groot aandachtspunt was. "Het voornaamste doel is het mogelijk maken van closer racing. De beste rijders moeten winnen, ze moeten wiel aan wiel met elkaar kunnen vechten", vertelt Brawn over de aanpassingen aan de auto. "We willen de fans entertainen, nieuwe fans aantrekken en de oude fans behouden."

Alles voor closer racing

De huidige Formule 1-bolides verliezen zo'n 35 procent van hun downforce als ze binnen drie autolengtes van een auto voor hen rijden. Binnen één autolengte is het verlies van downforce nog groter, namelijk maar liefst 47 procent. De nieuwe bolide moet ervoor zorgen dat auto's elkaar kunnen volgen op de baan zonder heel veel last te hebben van de vuile lucht. Zo zou de nieuwe bolide nog maar 4 procent downforce verliezen binnen drie autolengtes van een voorganger. Binnen één autolengte is dat verlies slechts 18 procent.

Volgens Tombazis is er veel onderzoek voorafgegaan aan het ontwerpen van de nieuwe bolide. "Technische experts hebben de auto's en de circuits onderzocht. Ze hebben daarbij ook gekeken naar hoe de fans reageren op bepaalde acties tijdens races." Pat Symonds, chief technical officer van de Formule 1, vult daarbij aan: "We zijn in 2017 al aan deze reis begonnen. We zijn langer bezig geweest met deze auto dan met welke andere Formule 1-bolide ooit."

Wat nog meer opvalt aan de bolide zijn de banden. Vanaf 2022 zal er namelijk voor het eerst gereden worden met 18-inch wielen met een lager profiel. Mario Isola, van Pirelli, legde uit waarom hiervoor gekozen is. "Het is een modernere band. We hebben hiervoor gekozen, zodat closer racing mogelijk wordt." Daarnaast zijn de banden zo ontworpen dat ze minder snel oververhitten.

Verbetering van de veiligheid

Naast de race-aspecten is bij het ontwerp van de nieuwe bolide ook rekening gehouden met de verbetering van de veiligheid van de Formule 1. Volgens Tombazis zijn er onder andere aanpassingen gedaan aan de hoofdsteun van de coureur en de brandstoftank van de bolides. "De belangrijkste aanpassingen zijn de neus en de zijkant. De neus kan nu een impact van 50 procent meer energie opvangen bij een crash. Ook de zijkant van de bolide kan een hogere impact verdragen."

Naast het panel van experts reageerden ook enkele coureurs op de nieuwe bolide. "Het is interessant en anders dan we gewend zijn. Het belangrijkste is dat we dichter op elkaar kunnen racen. Als dat met deze bolide kan, ben ik voor", stelde Max Verstappen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton sloot zich daarbij aan. Ook hij hoopt dat het racen zo spectaculairder wordt voor de fans.

'Achterkant is old school'

McLaren-coureur Daniel Ricciardo vond vooral de achterkant van de nieuwe bolide heel gaaf. "De achterkant is old school. Het doet me denken aan 2008. Ook de voorkant is heel anders dan we gewend zijn, maar des te langer je naar de nieuwe bolide kijkt, des te normaler het wordt."

Lees ook: Circuit Spa-Francorchamps weer getroffen door noodweer

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Groot-Brittannië

Lees ook: Sprintkwalificatie: Hoe gaat het in zijn werk?

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden