Een reeks van recente zware crashes zorgen er bij het team van Mercedes voor dat er niet langer gekeken wordt naar updates voor de rest van het huidige seizoen. Teambaas Toto Wolff is bang om het kostenplafond, de zogeheten budgetcap, te overschrijden.
Sinds de zomerstop heeft Mercedes een flinke rekening opgebouwd als het gaat om reparatiekosten voor de W15. Het team van Mercedes moest tijdens het afgelopen raceweekend in Mexico wederom een flinke financiële klap incasseren nadat de auto van George Russell in een vrije training van de baan af spinde en met hoge snelheid in de tecpro-barriers terecht kwam. Een week daarvoor, in de Verenigde Staten, waren het zowel George Russell als Lewis Hamilton die crashten. De nieuwe upgrade die Mercedes mee had genomen naar de Verenigde Staten bleek van korte duur. Na de crash van Russell moest de Brit met de Silverstone-spec van de W15 rijden. De race van Hamilton in Austin eindigde vroegtijdig toen hij in de grindbak eindigde. In Monza eindigde toekomstig Mercedes-coureur Kimi Antonelli in een vrije training tevens ook in de tecpro-barriers met veel schade tot gevolg. Door deze recente dure crashes is het team van Mercedes genoodzaakt om vlak voor de slotfase van het seizoen al te stoppen met de ontwikkelingen van de huidige Formule 1-bolide.
GEORGE RUSSELL IN THE WALL! 😱
— Formula 1 (@F1) October 25, 2024
The Mercedes drops it on the kerb and spins into the barriers at high-speed. Russell is out of the car.
Red flag 🔴#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/laAujs98wc
Minder ontwikkelingen
''Met het kostenplafond in het achterhoofd is het zeker een lastige situatie'', deelt Mercedes-teambaas Toto Wolff met Motorsport.com. De Duitse teambaas beseft zich maar al te goed dat het kostenplafond snel in zicht kan komen na een aantal dure crashes op rij. "Deze incidenten zetten ons op een grote achterstand. De crash [op vrijdag in Mexico] was enorm. We moesten kiezen voor een compleet nieuw chassis en dat is een enorme klap binnen het kostenplafond. We moeten waarschijnlijk wat minder doen op het gebied van ontwikkelingen aan de auto.''
Het team van Mercedes neemt in Brazilië nog twee upgradepakketten mee, twee nieuwe vloeren, maar dat is volgens de teambaas het enige wat er dit jaar nog komt. ''We hebben bepaalde beperkingen op onderdelen waar we inmiddels creatief mee om moeten gaan. Dit heeft zeker een impact op hoeveel nieuwe onderdelen we nog op de auto kunnen zetten, want het antwoord daarop is nul.''
Foto: Mercedes AMG F1
'Tekort aan reserveonderdelen'
Volgens Toto is het ook niet van essentieel belang om updates mee te nemen naar de laatste paar races van het seizoen. ''We rijden niet voor het kampioenschap, en dat betekent dat het niet altijd draait om het hebben van nieuwe onderdelen op een auto.'' Mercedes-coureur George Russell blijft volhouden dat het kostenplafond nog niet in zicht komt, zo vertelde hij aan verschillende media na zijn crash in Mexico. ''Er is nu een tekort aan reserveonderdelen en dat is gewoon behoorlijk onnodig. We maken ons geen zorgen om het kostenplafond, want we hebben altijd een marge. We blijven goed afwegen hoeveel we in de rest van dit seizoen stoppen en hoeveel we in volgend seizoen stoppen.''
Lees ook: FIA legt enorme boete op voor overtreden budgetcap
Lees ook: Helmut Marko bevestigt: Gridstraf voor Max Verstappen in Brazilië
Lees ook: Verstappen blikt vooruit op GP Brazilië: “Gaaf circuit met kans op punten”