Max Verstappen zal de Grand Prix van Brazilië ingaan met een achterstand. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft bevestigd dat een motorwissel onvermijdelijk is voor de kampioenschapsleider. Hoeveel plaatsen Verstappen achteruit wordt gezet is nog niet bekend.
Tijdens de Grand Prix van Mexico bleek al uit de data van topsnelheden dat Max Verstappen niet de snelste auto tot zijn beschikking had. De Nederlander kampte op vrijdag met problemen aan de krachtbron van de RB20, waardoor hij kostbare baantijd miste. Na het raceweekend rees de vraag of Red Bull verder kon met deze motor of dat Verstappen een nieuwe krachtbron nodig zou hebben voor de Grand Prix van Brazilië. In zijn column voor Speedweek.com bevestigt Red Bull-adviseur Helmut Marko dat er een gridstraf aankomt voor Verstappen, al liet hij in het midden om welke onderdelen het precies gaat en hoeveel plaatsen de straf zal bedragen. ''We onderzoeken momenteel of we de motor met het lek weer kunnen gebruiken'', schrijft Marko. ''Maar ook hier is het eigenlijk niet de bedoeling om hem weer te gebruiken als het gaat om het aantal kilometers. Dit alles betekent dat we er niet omheen kunnen om de motor in Brazilië te vervangen, met een bijbehorende straf.''
Met het lek verwjijst Marko naar een probleem in het inlaatkanaal van de motor, waar de drievoudig wereldkampioen vrijdag last van had. ''Daardoor kon Max in zowel de eerste als de tweede training niet rijden'', legt de Oostenrijker uit. ''Het gebrek aan rijtijd is een van de redenen waarom we niet competitief waren in de race, vooral met de harde banden. We hadden de op vier na snelste auto'', vervolgt Marko. ''Het tempo was ook niet goed omdat het eerder genoemde motorprobleem betekende dat er een andere krachtbron moest worden gemonteerd, die het einde van zijn cyclus had bereikt en eigenlijk helemaal niet gepland was om mee te racen. Dat was een van de redenen waarom we op de rechte stukken een van de langzaamste auto's waren. Wanneer een Formule 1-motor een bepaald aantal kilometers bereikt, is de afname in prestaties duidelijk merkbaar.''
Hoeveel plaatsen gridstraf?
De vraag is nu welke specifieke onderdelen Red Bull gaat vervangen. Verstappen heeft dit jaar al een extra interne verbrandingsmotor (ICE) buiten de toegestane limiet gebruikt, wat hem in België een gridstraf van tien plaatsen opleverde. Een nieuwe ICE zou hem nu slechts vijf plaatsen gridstraf kosten. Teams mogen tijdens het seizoen maximaal vier interne verbrandingsmotoren (ICE), vier MGU-H’s, vier MGU-K’s, vier turbo’s (TC), twee energieopslagen (ES), twee control electronics (CE) en acht uitlaatsystemen (EX) gebruiken. Verstappen heeft de limiet voor ICE's al overschreden en zou ook de grens bereiken bij de introductie van een nieuwe MGU-H, MGU-K, ES of CE. Voor elk van deze nieuwe onderdelen geldt een gridstraf van tien plaatsen.
Lees ook: Olav Mol in F1 aan Tafel over Sergio Pérez: "Kan echt niet"
Lees ook: Alarmbellen gaan af bij Marko: "Alles wat fout kon gaan, ging fout"
Lees ook: Bernd Mayländer over zijn baan als Safety Car-coureur: "Voel me soms net James Bond"