Adrian Newey begint naar eigen zeggen met een achterstand bij het team van Aston Martin. De topontwerper, die de overstap maakt van Red Bull Racing, begint namelijk pas op 2 maart met zijn werkzaamheden. Dan zijn bijvoorbeeld de wintertest voor het aankomende F1-seizoen al achter de rug. Verder gaat Newey in op zijn prioriteiten bij de renstal uit Silverstone als hij eenmaal aan de slag is.
In september 2024 werd bekend gemaakt dat Newey de overstap maakt van Red Bull naar Aston Martin. Alhoewel de Brit vrijwel meteen gepresenteerd werd bij het team van Lawrence Stroll, is de ontwerper nog altijd onderdeel van Red Bull. Om te voorkomen dat Newey verdere werkzaamheden uitvoert, heeft het team zijn hulpmiddelen geblokkeerd. Dit zorgt echter voor een problematische situatie.
Foto: Red Bull Content Pool
Newey onthult focus bij Aston Martin
Newey was onlangs te gast bij de Autocar-Podcast. De topontwerper begon daar allereerst met zijn prioriteiten te stellen voor zijn nieuwe werkgever: ''Het is duidelijk dat Aston Martin het best mogelijke werk wil leveren in 2025. Echter zal mijn belangrijkste focus liggen op de regelgeving voor 2026'', begon Newey. Door de late start van de ontwerper is de auto tegen die tijd al zo goed als af. Vandaar dat zijn prioriteit vooral op 2026 ligt, alhoewel er niet wordt uitgesloten dat Newey hier en daar wat veranderingen zal doorvoeren aan de auto voor dit jaar.
Newey vervolgde zijn verhaal met zijn 'achterstand' omtrent zijn werk voor Aston Martin: ''Zij [Red Bull Racing] kunnen mij dat [ontwerpen] niet verbieden, maar ze hebben wel mijn hulpmiddelen geblokkeerd. Ik loop daarom dan al zo’n twee maanden achter op schema. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk meer dan dat. Met de manier waarop de regelgeving is ontwikkeld, moet je eigenlijk ook voor een CAD-systeem zitten om alle kaders en dergelijke te kunnen begrijpen'', sloot de Brit af.
Lees ook: Leclerc over aanpak F1-seizoen 2025: 'Dan zal ik agressief rijden'
Lees ook: Officieel: Mercedes sluit meerjarige sponsordeal met Adidas
Lees ook: F1 aan Tafel-gasten herdenken Peter van Egmond