Newey zag Red Bull-problemen aankomen: "Bolide was eind 2023 al moeilijk te besturen"

door Nick Steenhuis
Adrian Newey - succes seizoen 2023

Red Bull Racing kende een zeer lastig Formule 1-seizoen 2024. Het team uit Milton Keynes begon sterk, maar zag de concurrentie daarna steeds dichterbij komen, onder meer doordat het Oostenrijkse team zelf kampte met balansproblemen. Volgens topontwerper Adrian Newey, die al vroeg in 2024 zijn vertrek bij Red Bull aankondigde, was het al langer duidelijk dat de problemen eraan zaten te komen.

Nadat Red Bull Racing in 2022 en 2023 op zeer dominante wijze beide constructeurs- als rijderstitels wist te winnen, leek het Oostenrijkse team ook het Formule 1-seizoen 2024 te gaan domineren. De renstal uit Milton Keynes schreef in de eerste vijf raceweekenden vier Grand Prix-zeges, drie 1-2'tjes en acht podiumplaatsen op haar naam. Zodoende ging Red Bull opnieuw in beide kampioenschappen aan de leiding en er leek geen vuiltje aan de lucht te zijn voor het team van Max Verstappen en Sergio Pérez. Maar daar kwam verandering in vanaf de Grand Prix van Miami. 

Red Bull begon vanaf dat weekend steeds meer te worstelen met balansproblemen in de RB20, terwijl de concurrentie - en met name het team van McLaren - door upgrades steeds sterker werden. Het zorgde ervoor dat Red Bull ver terugviel en uiteindelijk slechts als derde eindigde in het constructeurskampioenschap. 

Vertrek Newey

Volgens Jos Verstappen hadden de problemen van Red Bull vooral te maken met het vertrek van topontwerper Adrian Newey, zo vertelde hij tegenover F1-Insider. De Brit, die vanaf 3 maart aan de slag zal gaan bij Aston Martin, maakte namelijk net voor de Grand Prix van Miami bekend dat hij Red Bull zou gaan verlaten. Deze twee zaken staan los van elkaar, maar het feit blijft dat de Oostenrijkse formatie het sinds het vertrek van Newey erg lastig heeft in de koningsklasse van de autosport.

"Max kon daar natuurlijk mee omgaan"

Tegenover het Duitse Auto, Motor und Sport heeft Newey nu zelfs toegegeven dat hij de problemen bij Red Bull al een tijdje zag aankomen. Hij had namelijk al veel eerder door dat het de verkeerde kant op ging. ''Het was duidelijk dat in het bijzonder McLaren en ook Ferrari een grote rol speelden met het ontwikkelen van hun auto's, en ze leverden ook goed werk met hun bolide'', zo vertelt de topontwerper. ''Maar ik denk dat, van wat ik kon zien, de Red Bull in 2024 en tijdens de laatste fase van 2023 moeilijker te besturen was. Max kon daar natuurlijk mee omgaan. De auto paste niet bij hem, maar hij kon ermee omgaan, Checo [Pérez] niet. Dus we zagen in 2023 al dat er een verschil in de performance tussen de teamgenoten zat.''

Gebrek aan ervaring

Volgens Newey maakten de prestaties van de inmiddels viervoudig wereldkampioen veel goed. ''Dat bleef zo tot het eerste deel van 2024, maar de auto was nog steeds snel genoeg om ermee om te kunnen gaan. Het was iets waar ik me zorgen over begon te maken, maar niet veel andere mensen in de organisatie leken zich er echt zorgen over te maken'', aldus de Brit, die het na zijn vertrek fout zag gaan bij Red Bull. Hij wijst vooral naar het gebrek aan ervaring. ''Van wat ik van buitenaf kan zien, en dit is geen kritiek, denk ik dat ze door een gebrek aan ervaring in dezelfde richting bleven doorgaan. Het probleem werd steeds acuter tot het punt dat zelfs Max het moeilijk vond om met de auto te rijden.''

Lees ook: Johnny Herbert stopt als FIA-steward

Lees ook: McLaren creëert nieuwe positie voor Alessandro Alunni Bravi

Lees ook: VeeKay woont rookietest IndyCar bij met Dale Coyne Racing

door Nick Steenhuis

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden