Pirelli gaat onderzoek doen naar nieuw Formule 1-bandenconcept voor 2025

door Nick Steenhuis
18-thursday-saopaolo Pirelli banden-2023

Formule 1-bandenleverancier Pirelli gaat de komende weken beginnen met het onderzoeken van een nieuw Formule 1-bandenconcept voor 2025. Dit nieuwe bandenconcept moet de bandenslijtage verminderen en het racen verbeteren, terwijl er verschillende pitstopstrategieën mogelijk blijven. Het onderzoek komt er naar aanleiding van de aanhoudende klachten van de coureurs over de huidige banden in de Formule 1.

De banden zijn al tijden een groot onderwerp van gesprek in de Formule 1-paddock. De Formule 1-coureurs klagen voortdurend over de snelle oververhitting en hoge slijtage van de banden. Ook in 2021 en de seizoenen daarvoor was er veel geklaag over de 13-inch banden. Daarom ontwierp Pirelli voor het Formule 1-seizoen 2022, toen de overstap werd gemaakt naar auto's met het groundeffect, de grotere 18-inch banden, waar in 2021 nog met 13-inch banden werd gereden. Er werd gekozen voor 18-inch banden, omdat de 13-inch enorm gevoelig waren voor oververhitting, terwijl de 18-inch banden veel minder gevoelig moesten zijn voor warmteontwikkeling.

Voorafgaand aan het Formule 1-seizoen 2023 had Pirelli in eerste instantie een geheel nieuwe band op het oog. Uiteindelijk werd er gekozen om met dezelfde 18-inch banden als in 2022 te blijven rijden en dus geen compleet nieuwe specificatie te ontwerpen. Er werd alleen een extra set harde banden toegevoegd, omdat de coureurs erg te spreken waren over de harde banden. In 2024 zou Pirelli dan daadwerkelijk met een hele nieuwe band komen. Echter werd in juli 2023, tijdens het weekend in Silverstone, alsnog een nieuwe constructie van de Pirelli-band geïntroduceerd. Dit naar aanleiding van de enorme aerodynamische ontwikkelingen van de Formule 1-teams. Door deze ontwikkelingen waren de auto's sneller en zwaarder dan de banden aan konden en was er een nieuwe constructie van de band nodig die wel aangepast zou zijn aan de snellere en zwaardere bolides. 

19-thursday-saopaolo Pirelli band-2023

Onderzoek na onvrede bij coureurs

Ondanks deze nieuwe specificatie klagen de coureurs nog altijd over de snelle oververhitting van de banden door de veranderde luchtstroom, die is ontstaan door de enorme ontwikkelingen van de Formule 1-teams op aerodynamische gebied. Hierdoor oververhitten de banden snel wanneer coureurs dicht achter hun voorganger rijden. Ook de bandenslijtage is nog altijd een groot probleem volgens de coureurs. Terwijl de Formule 1 juist meer pitstops wil zien om zo meerdere verschillende strategieën te creëren. Pirelli begint daarom een onderzoek naar een nieuw bandenconcept voor 2025. Dit kan niet in 2024, omdat de constructie van de band en de bandencompounds al vastliggen voor volgend seizoen. Pirelli wil bij dit onderzoek ook zeker kijken naar het beklag van de coureurs.

"Zonder hoge degradatie is er geen reden om te mikken op een race met twee stops. Daarentegen geloof ik ook dat de meeste actie op het circuit te wijten is aan bandendegradatie en hoe je daarmee omgaat", zo verklaart Mario Isola, Pirelli-motorsportbaas tegenover motorsport.com. "Als je dat vermindert, ben ik ervan overtuigd dat het risico is dat je een trein van auto's hebt, omdat iedereen kan pushen. Maar ik begrijp coureurs die klagen over hoge bandendegradatie, omdat ze meer willen pushen, en dit is een duidelijke indicatie", aldus Isola. 

In de komende weken zal Pirelli een specifieke analyse van de kwestie gaan starten. "Wat we willen begrijpen, is hoe we de actie op de baan aanpassen en de degradatie verminderen. We moeten een band ontwerpen met een ander niveau van degradatie en we kunnen die optie voor de toekomst overwegen. Maar het is belangrijk om te begrijpen of dit een onbedoeld gevolg heeft", zo verklaart Isola.

De bandenleverancier zal voor dit onderzoek samen gaan werken met de Formule 1 en de Formule 1-teams. Dit omdat de simulatortools van Pirelli om strategieën te voorspellen geen rekening houden met rijden in verkeer. Pirelli wil bij dit onderzoek zowel rekening houden met de coureurs als met het belang van de sport. "We moeten ook vooral begrijpen wat goed is voor de sport, en tegelijkertijd moeten we rekening houden met het advies en de commentaren van de coureurs. Maar we moeten altijd in het belang van de sport denken", zo besluit Isola.

 

Lees ook: Christian Horner: McLaren grootste uitdager

Lees ook: Hero or zero: Grand Prix van Sao Paulo

Lees ook: Lewis Hamilton vreest voor 2024 en 2025: Red Bull te ver weg

door Nick Steenhuis

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden