Hero or Zero: Grand Prix van São Paulo

Start Sprint Sao Paulo -header

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Deze week kijken we naar de Grand Prix van São Paulo, met in deze aflevering de heroes en zeroes tijdens de race. Met onder andere de onvermoeibare Alonso, Norris en natuurlijk Verstappen. Ook kijken we naar het team van Haas, Ferrari en de tegenvallende prestatie van Mercedes.

HERO

Fernando Alonso

Dat de 42-jarige Spanjaard er nog lang niet klaar mee is om podiumplekken te scoren, bleek maar weer tijdens de Grand Prix van São Paulo. Tijdens de kwalificatie wist hij al een goed resultaat neer te zetten, maar hij kon dit op zondag omzetten naar een podiumplek. Deze plek kwam zeker niet vanzelf omdat hij vanaf ronde 55 stond hij vol onder druk van Sergio Pérez die hem maar al te graag wilde inhalen. Door de vele ervaring die de Spanjaard imiddels heeft, weet eigenlijk iedereen op de grid dat hij niet de makkelijkste is als het gaat om inhalen. Ook Pérez kwam hier pijnlijk achter en wist tot de één na laatste ronde geen gat te vinden in de verdediging van Alonso. Uiteindelijk wist hij hem in de één na laatste ronde in te halen waardoor hij zijn podiumplek was verloren aan Pérez. Dat Alonso een vechter is, dat is algemeen wel bekend. Ook hier zagen we weer dat hij zich niet zomaar gewonnen geeft, waardoor hij Pérez weer weet in te halen in de laatste ronde van de race. Op de streep bleef hij hem +0.053 seconde voor en mocht hij naar het podium. Zo liet hij maar weer een keer zien dat leeftijd niet uitmaakt voor de prestaties die hij steeds maar blijft neerzetten. 

Lando Norris

Vorige week wist Lando Norris vanaf P16 naar P5 te rijden en ook dit weekend was hij weer snel. Tijdens de kwalificatie had hij pech dat een rode vlag hem stopte en daardoor geen snellere tijd kon rijden. Hij strandde op P6, maar wist gelijk een aantal plaatsen goed te maken. Na de eerste bocht lag hij gelijk op P2 en kon hij op jacht naar Verstappen die aan de leiding lag. Heel even kon hij Verstappen onder druk zetten door een aantal ronden binnen de DRS van de Nederlander te rijden, maar lang kon hij dat tempo niet volhouden. Na een lange race kwam hij uiteindelijk als tweede over de streep en weet hij weer een podiumplaats te behalen. Nu is de vraag wanneer hij zijn eerste overwinning kan binnenhalen voor het team. Hopelijk kunnen we die vraag binnenkort beantwoorden, want hij kruipt langzaam dichterbij deze eerste overwinning. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Lando Norris (@landonorris)

Max Verstappen

Zoals bijna elke week, staat ook Verstappen er weer bij. Met de overwinning in São Paulo heeft hij opnieuw een record verbroken. Deze keer bestond dit record al 70 jaar en stond hij op de naam van Ascari. De Nederlander heeft nu ook percentueel de meeste overwinningen op zijn naam in een seizoen, namelijk 77%. Nog nooit wist iemand relatief gezien zoveel overwinningen in één seizoen binnen te halen. Ook in São Paulo was Verstappen weer opppermachtig en zorgde niemand voor een grote bedreiging. Door middel van een goede strategie wist hij zijn voorsprong alleen nog maar groter te maken. Waar eindigt dit en weet hij de twee resterende races van het seizoen ook te winnen?

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Verstappen.com (@verstappencom)

ZERO

Haas F1 Team

Beide auto's van het team van Haas waren dit weekend zeer telerstellend. Ze mistten beide de snelheid die een Formule 1 auto nodig heeft om mee te vechten om de punten. Magnussen lag na een paar honderd meter uit de race doordat hij werd geraakt door Alex Albon. Deze crash werd indirect veroorzaakt door zijn teamgenoot Hulkenberg die gesandwicht werd en daardoor de Williams-coureur raakte, die op zijn beurt Magnussen hard raakte. Hulkenberg hield hier schade aan over en wist de rest van de race geen progressie te boeken. Voor de Grand Prix van Amerika liet Gunter Steiner, teambaas van Haas, weten dat ze niet konden wachten op de updates die daar zouden komen. Deze updates lijken minder goed uit te pakken dan gedacht, waardoor ze eigenlijk nog altijd de snelheid missen die ze nodig hebben om constant in de punten te kunen rijden. Hopelijk weten ze nog een aantal dingen aan te passen voordat ze de laatste twee races gaan rijden. 

Ferrari

Nog voordat de race begonnen was voor Charles Leclerc, viel hij alweer uit. Hij had problemen aan zijn stuur, waardoor zijn motor zichzelf uitschakelde. Hierdoor was het einde race voor de Monegask en kon hij alweer omkleden. Hij gaf zelf ook na afloop aan dat het een seizoen is om snel te vergeten omdat dit soort problemen veel vaker voorkomen. Sainz weet uiteindelijk op P6 te eindigen, maar ook hij had zeker geen makkelijke race. Op het begin leek het dat hij moeite had om de snelheid bij te benen van alle teams voor zich, zoals McLaren, Red Bull en Mercedes. Die laatste is heel erg belangrijk voor het team van Ferrari omdat zij nog samen vechten om P2 in het constructeurskampioenschap. In deze strijd heeft het team van Ferrari een enorme kans laten liggen met de problemen en uitval van Charles Leclerc. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari)

Mercedes

De prestaties van Mercedes vielen heel erg tegen gedurende het weekend in Brazilië. Toto Wolff, teambaas van Mercedes, ging zelfs nog een stapje verder en noemde het de slechtste race in de afgelopen 13 jaar voor Mercedes. Hamilton finisht op P8, waar Russell zijn auto tegen het einde van de race binnen moest zetten en uitviel. Aangezien zij nog volop in de race zijn om P2 in het constructeurskampioenschap, zijn dit dure punten die ze laten liggen. Het hele weekend lieten ze geen Mercedes-waardige snelheid zien, waardoor ze dit weekend beter kunnen vergeten. "Dit voelt vreselijk voor het hele team. En ik zou willen dat we het nieuwe seizoen konden beginnen met de focus op de nieuwe auto", aldus Wolff bij de NOS. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@mercedesamgf1)

Lees ook: Hulkenberg: Er was weinig wat ik kon doen

Lees ook: Toto Wolff helemaal klaar met 2023: Auto verdient geen zege

Lees ook: Logan Sargeant: We waren gewoon niet snel genoeg

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden