Inmiddels heeft de wereld van de Formule 1 een welverdiende winterstop. Toch zijn er teamleden die deze lange pauze niet hebben, namelijk de mannen en vrouwen in de fabriek. Teams werken momenteel namelijk volop aan hun nieuwe auto voor het Formule 1-seizoen van 2025. Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko vertelt hoe de nieuwe RB21-bolide van Max Verstappen er op dit moment voor staat.
Verstappen heeft gedurende zijn F1-carrière een combinatie van dominante en niet-dominante auto’s gehad. Zo maakte de Nederlander in 2015 zijn debuut bij Toro Rosso, een renstal dat meedeed in het middenveld. Ook na zijn overstap naar Red Bull in 2016 ontbrak lang een dominante auto. Waar Mercedes overwinning na overwinning binnensleepte, moest Verstappen het in deze periode doen met een auto die vaak tweede of derde stond in de pikorde. Na een zwaarbevochten eerste wereldtitel in 2021, had Verstappen in 2022 eindelijk voor het eerst een zeer dominante auto. Na opnieuw abnormale dominantie in 2023, leek dat in 2024 ook het geval te zijn. Niks bleek minder waar, nadat de concurrentie later in het seizoen hard toesloeg in de ontwikkelingsrace.
Foto: Red Bull Content Pool
Marko onthult: 'Dit was de opdracht van de engineers'
Het is duidelijk dat de formatie uit Milton Keynes niet meer de snelste raceauto heeft. Om deze reden denkt Verstappen dat hij, als er niets veranderd, geen wereldkampioen zal worden in 2025. Of de gewenste veranderingen van Verstappen doorgevoerd zijn, laat Marko weten tegenover Sport1.de: ''Ik zou zeggen dat het basisconcept klaar is. De auto is af en hij gaat nu in de uiteindelijke productie. De opdracht voor de engineers was om een auto te bouwen die een breder werkvenster heeft. Eentje die niet zo kritisch op de limiet zit dat heel moeilijk is voor de coureurs om de auto onder controle te houden'', aldus Marko.
Verstappen klaagde afgelopen seizoen regelmatig over een onbestuurbare auto. Dit moet met de aanstaande verbeterde RB21 definitief verleden tijd zijn: ''Met deze wijzigingen betekent het dat we een betere voorspelbaarheid creëren, zoals McLaren dat vaak heeft laten zien. Deze prestaties moeten op alle circuits geleverd worden en niet alleen op specifieke banen. Je denkt dus dat deze zwakke punten verholpen zijn, maar dat zullen we pas echt zien tijdens de test in Bahrein'', besloot Marko.
Lees ook: Verstappen over zijn kampioensnacht in Las Vegas: ''Werd steeds eerlijker''
Lees ook: Helmut Marko over Tsunoda: ''Hij was niet constant genoeg''