Nieuw boek Olav Mol biedt unieke blik achter schermen Formule 1

P-20170521-00755_News

Al 26 jaar stopt hij ziel en zaligheid in een zo op het oog jaloersmakende baan die hem over de hele wereld brengt. Toch zijn het niet de glitter en glamour, de champagne, de celebs en de klikkende camera’s die Olav Mol aantrekken in de Formule 1. De 55-jarige commentator van Ziggo Sport zit ‘in het wereldje’ omdat hij houdt van auto’s, snelheid en de tactische en technische aspecten van de meest innovatieve sport die er wereldwijd is. Geef Mol een microfoon en hij kan uren praten over zijn passie, de Formule 1. Die passie resulteerde vorig jaar in een boek vol anekdotes over 25 jaar F1-verslaggeving en leidt nu tot een nieuw boek getiteld ‘Zo werkt de Formule 1’. We spraken Mol op Schiphol, tussen twee races door:

Olav, waarom moest dit boek er beslist komen?
“Het zal je niet ontgaan zijn, maar Formule 1 leeft in het land. De opkomst van Max Verstappen heeft in de afgelopen paar jaar geleid tot enorm veel interesse voor een in essentie toch wel moeilijk te begrijpen sport. Ik probeer als commentator elke race opnieuw het spelletje uit te leggen aan wat ik ‘de nieuwe fans’ noem. Volwassenen die er een aantal jaar tussen uit zijn geweest, maar ook veel kinderen die de sport pas net volgen en moeite hebben met het verschil tussen onder- en overstuur, niet precies weten wat DRS is of zich afvragen wat die mannen in oranje pakken met vlaggen langs de baan doen.

Ergens aan het einde van het vorige seizoen, hadden we het over het 2017 en alle regelwijzigingen en hadden we zoiets van "kunnen we al die info niet gewoon in een boek stoppen? Dat is wel zo makkelijk." Vanuit dat idee is 'Zo werkt de Formule 1' voortgekomen.

[gallery td_select_gallery_slide="slide" td_gallery_title_input="'Zo Werkt de Formule 1'" ids="7370,7369,7368,7367,7386" orderby="rand"]

Het is dus eigenlijk een boek voor de beginnende Formule 1-fan?
Niet alleen voor de nieuwe fans. Het boek is ook bestemd voor de doorgewinterde volger die meer wil weten over hoe het bijvoorbeeld zit met de logistieke operatie achter een Grand Prix, wat een MGU-K doet of hoe bijvoorbeeld de media hun vak uitoefenen. We hebben de afgelopen maanden eigenlijk alles wat bij de Formule 1 komt kijken, van het ontwerpen van een auto tot en met het logistieke proces rondom een race, tegen het licht gehouden en dit samengevat in dit boek. Daarbij hebben we hulp gehad van renstallen als Red Bull, Mercedes en Renault, de FIA en leveranciers als Pirelli en Shell. Het is daardoor een uniek boek geworden dat bijvoorbeeld prima kan dienen als basis voor een spreekbeurt op school, maar ook als handig naslagwerk tijdens een race.

Ben je zelf nog zaken tegengekomen waarvan je dacht ‘oh, zit dat zo’?
Ja, dat is wel opmerkelijk aan een sport waarin ikzelf toch al 26 jaar figureer. Er zijn altijd kleine technische details die ook mij weer verbazen. Het mooie aan Formule 1 - en eigenlijk elke sport - is dat de organisatie regels oplegt om zaken te beperken of te verbieden en dat de teams en coureurs er vervolgens alles aan doen om die regels zo te interpreteren dat ze er voordeel uit halen. Als je ziet hoe de technici van teams met een ongelooflijk oog voor detail oplossingen bedenken voor vaak belachelijk moeilijke vraagstukken, dat blijft fascinerend.

Hoe leg je dat vast in een boek? Ik neem aan dat de teams niet stonden te springen om informatie te delen..
Wat dat laatste betreft heb je deels gelijk. Vroeger konden we met de camera nog wel eens langs de garages en redelijk vrij filmen wat we wilden. Tegenwoordig zijn de renstallen zich er veel bewuster van dat hun ideeën weleens ‘gestolen’ kunnen worden en daarom zie je bij trainingen en testsessies ook vaak die grote schermen voor de garage, bedoeld om pottenkijkers te weren. Voor we het boek gingen schrijven hebben we de teams uitgelegd wat we wilden gaan doen, en toen eenmaal bij iedereen duidelijk was dat we met het boek de sport dichter bij de fans wilden brengen, gingen de deuren eigenlijk vrij eenvoudig open. Daarnaast hebben we een aantal zaken door de erkende technisch Formule 1-tekenaar Craig Scarborough laten vastleggen. Hij is een meester in het beeldend uitleggen van de techniek. Je duikt met zijn tekeningen als het ware in de auto en ziet details die je op televisie nooit ziet en dat voegt nog een extra dimensie toe aan dit boek dat er gewoon moest komen.

Mocht je nog een Vaderdagcadeau zoeken (of zelf een exemplaar in huis willen hebben): het boek 'Zo werkt de Formule 1' ligt vanaf 15 juni in de winkel, maar is nu al te bestellen bij je lokale boekhandel of online.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden