De FIA hoopt deze week nog een akkoord te bereiken over de aerodynamische reglementen voor 2019. In april stemde de Formule 1 commissie in met aerodynamische aanpassingen die vanaf komend seizoen het inhalen een stuk gemakkelijker moeten maken.
Sindsdien zijn er meerdere vergaderingen geweest om de reglementen te verfijnen, de mazen in de wet te dichten en ongerijmdheden te voorkomen.
Nieuwe versie klaar
De herziene versie van het pakket aan maatregelen is nu klaar, maar omdat de deadline van 30 april is verstreken moeten alle tien teams unaniem instemmen met de wijzigingen voordat het reglement ook daadwerkelijk kan worden ingevoerd.
"Als we geen formeel akkoord kunnen bereiken over de nieuwe versie, dan is het alternatief een reeks technische richtlijnen waarin we bepaalde onderdelen ophelderen", zegt wedstrijdleider Charlie Whiting. "Dat is rommelig en ik denk dat iedereen de voorkeur geeft aan een volledig pakket aan reglementen. Maar ik denk dat het goed komt."
Bijschaven regels zit teams niet lekker
Het voortdurend bijschaven van de reglementen zit een aantal teams, dat tegen de veranderingen heeft gestemd, dwars.
"Het is jammer, omdat de regels er zo snel doorheen zijn gedrukt, is het een bijzonder slecht pakket aan reglementen geworden dat verder zal moeten worden geordend, hetzij door verdere regelgeving, hetzij door technische richtlijnen. En voor wat?", vraagt Red Bull-teambaas Christian Horner zich af.
Meer discussies
"Alles is veranderd sinds april. Er zullen weer discussies op gang komen. En dat leidt ongetwijfeld tot meer stemrondes en nog meer discussies."