Alonso begint aan derde verbrandingsmotor in Australië

door Patrick Wuite
alonso sprint imola

Fernando Alonso gaat in Australië zijn derde verbrandingsmotor in drie races gebruiken, nadat het tweede exemplaar problemen had met de waterpomp. Dat is slecht nieuws voor Alpine: een vierde verbrandingsmotor betekent een gridstraf van tien plaatsen. 

De betrouwbaarheid van de nieuwe Alpine-motor laat nog de wensen over. Na diverse problemen in de wintertest, viel Fernando Alonso uit in Saoedi-Arabië nadat zijn waterpomp het begaf. "En dat leidde ertoe dat de motor niet genoeg gekoeld werd en zorgde ervoor dat de motor oververhit raakte", vertelt Alpine-baas Laurent Rossi aan het Franse Auto Hebdo. Alpine weet waar het probleem zat en hoopt het opgelost te hebben voor de Grand Prix van Australië. 

Eentje minder

Maar Alpine kan deze verbrandingsmotor voor de rest van het seizoen niet meer gebruiken. "Het probleem met dit component is dat het geïntegreerd zit in de motor. De waterpomp begaf het en viel in de motor. Als we het hadden willen repareren, moesten we de zegel verbreken. Het is dus nu één motor minder voor ons, ondanks dat de motor niet fysiek is aangetast", aldus Rossi. 

Esteban Ocon bahrein 2022 alpine

Tevredenheid

Ondanks deze tegenslag is de Alpine-baas vooralsnog wel tevreden over hoe de motor werkt. "De motor doet wat van hem verwacht wordt. Over het ontwerp van de motor heb ik dus totaal geen twijfels", besluit hij.

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Australië

Lees ook: Indy Dontje en Jeroen Mul te gast in nieuwe F1 aan Tafel

Lees ook: Christian Horner verwacht comeback Mercedes

 

door Patrick Wuite

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden