FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft een opvallend idee geopperd: de terugkeer van de iconische V10-motor, maar dan op synthetische brandstof. Hoewel het nostalgische gevoelens oproept bij fans en Grand Prix Radio-redacteuren, lijkt het een onwaarschijnlijke optie.
Vanaf 2026 stapt de Formule 1 over op een vernieuwd hybride motorreglement. Dit omvat een efficiëntere V6-verbrandingsmotor, gecombineerd met een krachtigere elektrische component (MGU-K). Het doel hiervan is om zowel duurzaamheid als prestaties te verbeteren en nieuwe fabrikanten zoals Audi en Cadillac aan te trekken. Bovendien heeft Honda besloten in de sport te blijven, terwijl Renault juist vertrekt als motorleverancier.
Om de sport milieuvriendelijker te maken, zal de brandstof vanaf volgend jaar volledig synthetisch zijn. Dit is een belangrijke stap in de richting van F1's doelstelling om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn. Toch pleit Ben Sulayem voor een heroverweging: zou een terugkeer naar de klassieke V10, aangedreven door duurzame brandstof, een haalbare optie kunnen zijn? ''We zouden het in ieder geval moeten overwegen. Welke richting we ook kiezen, we moeten de teams en fabrikanten ondersteunen bij het waarborgen van kostenbeheersing op R&D-uitgaven'', zo liet Sulayem weten tegenover Motorsport.com.
View this post on Instagram
Blijven dromen
De V10-motoren waren tussen 1989 en 2005 de norm in de Formule 1 en worden nog altijd geroemd om hun unieke geluid en brute kracht. Fans verlangen terug naar deze tijd, maar er zijn flinke obstakels. Hybride technologie is een speerpunt van de huidige autofabrikanten en een terugkeer naar een puur verbrandingsmotor, zelfs op e-fuel, lijkt niet in lijn met de toekomstvisie van de industrie.
F1-CEO Stefano Domenicali heeft eerder al laten doorschemeren dat eenvoudigere en goedkopere motoren overwogen moeten worden als synthetische brandstoffen een realistische optie blijken. Toch blijft het de vraag of fabrikanten hieraan willen meewerken gezien de investeringen in hybride technologie.
Toekomstvisie
Hoewel de roep om het klassieke F1-geluid sterk blijft, lijkt de terugkeer van de V10-motor op e-fuel voorlopig niet realistisch. De Formule 1 blijft inzetten op innovatie en duurzaamheid, en de elektrificatie van de sport zal de komende jaren alleen maar toenemen. Ben Sulayems suggestie is intrigerend, maar of de grid ooit nog zal brullen als in 2005? Dat blijft voorlopig een droom.
Lees ook: Verdwenen, maar nooit vergeten Formule 1-circuits
Lees ook: Horner stipt cruciaal moment aan voor Hamilton bij Ferrari
Lees ook: Ferrari voert grote veranderingen door aan Formule 1-auto voor 2025