Will Power wint tweede race in Iowa vanaf P22, Rinus VeeKay opnieuw in top tien

Will Power wint race 2 Iowa 2024

Will Power heeft de tweede race op de Iowa Speedway gewonnen. De Penske-rijder versloeg de kampioenschapsleider Alex Palou, nadat hij vanaf P22 was gestart. Rinus VeeKay leek elfde te gaan worden, maar profiteerde van een kettingbotsing aan het einde van de race en werd daardoor negende.

Scott McLaughlin mocht, nadat hij de eerste race op de Iowa Speedway op zaterdagavond al had gewonnen, de tweede race op dezelfde oval starten vanaf pole position. De Nieuw-Zeelander was tijdens de tweede kwalificatieronde, die de startopstelling voor de tweede race bepaalde, op zaterdagmiddag nipt sneller dan regerend kampioen en kampioenschapsleider Alex Palou. Rinus VeeKay, die op zaterdagavond voor het eerst in twee jaar weer eens in de top vijf was gefinisht, startte vanaf P15. 

Rustige openingsfase

McLaughlin leidde in zijn Penske het veld naar de groene vlag en behield ook na de start eenvoudig de leiding. Daarachter veranderde ook niks, want de top acht reed nog steeds in exact dezelfde volgorde als waarin ze gestart waren: McLaughlin, Palou, Scott Dixon, Colton Herta, Felix Rosenqvist, Alexander Rossi, Pato O'Ward en Graham Rahal. McLaughlin had na twaalf ronden een kleine seconde voorsprong op Palou, die het wel prima vond om achter de Penske-rijder aan te rijden. 

Josef Newgarden, Romain Grosjean en Santino Ferrucci waren ondertussen de grote winnaars van de openingsfase. Newgarden, als vijftiende gestart, was opgeklommen naar P10, terwijl Grosjean en Ferrucci vanaf de zestiende en negentiende positie beiden aan Rinus VeeKay voorbij waren gegaan en op P11 en P15 reden. VeeKay lag zodoende op de zeventiende positie en zou daar blijven rijden tot aan zijn eerste pitstop. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Inhalen schier onmogelijk

De race ontvouwde zich als het ware, net zoals tijdens de eerste race op de zaterdag, tot een schaakspel waarin het besparen van brandstof een cruciale rol zou spelen. Bovendien bleek het inhalen schier onmogelijk op de oval in Iowa. Daarom was het eigenlijk aftasten totdat de eerste pitstopcyclus in ronde 94 geopend werd door Graham Rahal, waarna zo goed als iedereen zijn voorbeeld volgde. Leider in de race, Scott McLaughlin, kwam in ronde 96 binnen, terwijl zijn grootste concurrent Palou langer door reed om zo minder brandstof te hoeven besparen tijdens de tweede stint. 

De Spaanse coureur kwam in rondje 100 naar binnen voor zijn pitstop en pakte de leiding over met een beetje geluk. Agustin Canapino was namelijk in bocht twee gespind net nadat hij de pits had verlaten. Op datzelfde moment reed Palou de pitstraat in. De Chip Ganassi-coureur kon daardoor onder geel zijn stop maken en kwam eerst nog terug op P2, omdat Will Power nog niet was gestopt. De Australiër was vanaf P22 gestart en had, doordat hij nog geen stop gemaakt had, op iedereen, behalve Palou, een rondje voorsprong. Power kon door de caution zijn stop onder geel maken en kwam zo achter Palou, maar wel voor McLaughlin de baan weer op. 

Daardoor pakte Palou de leiding, met Power achter zich op P2. McLaughlin en Dixon reden daar weer achter op de derde en vierde positie. Rinus VeeKay was ondertussen door een snelle stop (6,4 seconden) opgeschoven naar P14. 

Palou en Power vochten daarna de strijd voor P1 uit. Felix Rosenqvist was tijdens de eerste pitstopcyclus teruggevallen van P5 naar de twaalfde positie en viel later uit met een probleem aan de ophanging van zijn bolide en ook Conor Daly - die bij Dale Coyne Racing de geblesseerde Jack Harvey verving - moest met een technisch probleem zijn auto in de pits parkeren. 

Rinus VeeKay, die opnieuw was ingehaald door Ferrucci, profiteerde van de uitvalbeurt van Rosenqvist en pakte ook de teamgenoot van Zweed, David Malukas. Na zijn pitstop in ronde 203 van de in totaal 250 ronden, wist de Hoofddorper opnieuw twee plekken te winnen door een goede stop en schoof hij op naar P11. 

Enorme klapper

Vooraan het veld waren de gaten klein: Palou reed nog altijd voor Power, die vijf tienden achter de Spanjaard reed. De Chip Ganassi-coureur besloot in ronde 205 voor zijn tweede en tevens laatste stop te gaan. Zijn pitstop werd in 6,3 seconden uitgevoerd, maar Power, die op het moment dat Palou de pits inreed op vier tienden van de Spanjaard reed, won een halve seconde in de pits en kwam pal voor de neus van de kampioenschapsleider terecht. Dat bleek de 'race-winning move' te zijn, want ook daarna bleek dat inhalen op de Iowa Speedway onmogelijk was. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Power won zodoende zijn tweede race van het IndyCar-seizoen 2024, en heeft zijn achterstand in het kampioenschap van 48 punten verkleind tot 35 punten. Palou werd tweede, terwijl McLaughlin het laatste plekje op het podium bemachtigde. Rinus VeeKay finishte als negende. De coureur van Ed Carpenter Racing leek als elfde te gaan eindigen, maar profiteerde van een enorme crash in de laatste ronde van race, waarbij vier coureurs betrokken waren.

Sting Ray Robb had de nodige pech bij de crash. De coureur naderde de langzaam rijdende Rossi, die met weinig benzine richting de finish hinkte. Robb kon de McLaren van Rossi niet ontwijken en klapte vol op de auto. Zijn AJ Foyt-wagen werd gekatapulteerd en rolde tweeënhalf keer over de kop. Robb werd voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht, maar aldaar bleek de schade mee te vallen. Het laatste nieuws vanuit AJ Foyt is dat er geen ernstige verwondingen zijn. Kyle Kirkwood en Ed Carpenter, de teambaas van VeeKay, konden de twee niet ontwijken en waren onschuldige slachtoffers.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Lees ook: Terugblik Grand Prix van Hongarije: Het eerste podium van Jos Verstappen

Lees ook: Laurent Mekies geeft toe: "Updates hebben ons langzamer gemaakt"

Lees ook: Gene Haas tevreden na eerste seizoenshelft: "Veranderingen lijken te werken"

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden