Laurent Mekies geeft toe: "Updates hebben ons langzamer gemaakt"

Laurent Mekies Japan

Laurent Mekies, de teambaas van Visa Cash App Racing Bulls (VCARB), heeft toegegeven dat de updates van het Italiaanse team in Barcelona niet hebben opgeleverd wat het team ervan had verwacht. De teambaas stelt zelfs dat de updates de bolide van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo trager heeft gemaakt. 

Voor VCARB is het een seizoen met hoogte- en dieptepunten. Het seizoen van het Italiaanse team begon matig met nul punten uit de eerste twee Grands Prix, maar vanaf de GP van Australië begon het team steeds sneller te worden en pakte het bijna ieder weekend punten. Dit kwam onder andere door een aantal grote updates van het team, waaronder die tijdens het raceweekend in Miami. 

Voorafgaand aan de Grand Prix van Spanje, het begin van de eerste triple-header van 2024, liet het team weten opnieuw met een grote update te komen. Het team van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo stond toen dertig punten achter Aston Martin, maar hoopte met de update een aanval te kunnen doen op het team uit Silverstone. En dat was ook niet heel onrealistisch vanwege het feit dat VCARB in een betere flow zat, haar bolide op verschillende type circuits goed uit de verf kwam en het team over de vier Grand Prix-weekenden voorafgaand aan het raceweekend in Barcelona meer punten had gescoord in vergelijking met het team van Lance Stroll en Fernando Alonso: 21 om 18. 

Drie matige weekenden op rij

Jody Egginton, technisch directeur bij VCARB, legde uit welke onderdelen er geüpdatet zouden worden voor het weekend in Spanje: "De mensen in Faenza en Bicester hebben veel werk gestoken in de voorbereiding en levering van een aerodynamische update bestaande uit de vloer, bodywork en de achtervleugel voor beide auto's om zo een meetbaar voordeel qua performance te behalen", zo vertelde de Brit op de website van het Formule 1-team.

Maar de update leek het team tijdens de triple-header alleen maar langzamer te maken. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya kwamen Tsunoda en Ricciardo beiden niet door het eerste deel van de kwalificatie, en tijdens de race werden beide coureurs op een ronde gezet en waren ze ver van de punten verwijderd. En ook in Oostenrijk en op Silverstone verliepen de weekenden moeizaam voor het Italiaanse team, ook al wisten Ricciardo en Tsunoda nog wel punten binnen te slepen, met een P9 voor de Australiër op de Red Bull Ring en een tiende plaats voor de Japanner in Silverstone. Maar het tempo was niet om over naar huis te schrijven.

Yuki Tsunoda GP Engeland 2022

Foto: Red Bull Content Pool

"Dat heeft ons snelheid gekost"

Door de tegenvallende resultaten is Aston Martin inmiddels weer zeven punten uitgelopen op het Italiaanse team en is het team van Haas na een dubbele puntenfinish in Oostenrijk en een zesde plaats voor Nico Hülkenberg in Groot-Brittannië het team van Ricciardo en Tsunoda tot op vier punten genaderd.

Beide VCARB-coureurs wezen na afloop van de race in Silverstone al naar het matige tempo van VCARB gedurende de eerste triple-header van 2024, en zagen ook dat de andere teams qua tempo wel een stap hadden gezet. Er werd vooral gewezen naar de nieuwe onderdelen, die niet de gewenste stap vooruit had opgeleverd. Nu heeft ook Laurent Mekies, de teambaas van VCARB, zelfs toegegeven dat de updates, die het team in Barcelona heeft gebracht, de VCARB01 trager hebben gemaakt.

"Het beeld is dat we het grootste deel van de Barcelona-upgrade van de auto hebben moeten halen. Niet alles, maar het meeste wel. Dat heeft ons absoluut snelheid gekost. We hoopten prestaties toe te voegen ten opzichte van Canada en Monaco, maar in plaats daarvan moeten we een stap terug doen", erkende Mekies tegenover Motorsport.com. "Wel zijn er wat vragen over waarom het ons zelfs langzamer maakte, want dat is wat er gebeurde. Het mooie van deze auto's is dat ze extreem complex zijn. Het draait om de allerlaatste details en dingen van de tweede orde, zaken waar we een paar jaar geleden niet naar keken."

Nieuw updatepakket

Inmiddels heeft het team haar blik weer op de toekomst gericht en wordt er alweer had gewerkt aan het volgende updatepakket. Het zal echter wel nog even duren voordat die update zal komen. "We hebben een vrij duidelijk idee van wat we willen met het volgende pakket. Zijn we 100 procent zeker? Nee, zeker niet. Het is werk in uitvoering en het zal ons wat tijd kosten. Het bedrijf werkt voluit om ervoor te zorgen dat we snel een upgrade hebben. Dat is niet morgenochtend, dus we moeten waarschijnlijk nog drie, vier, vijf races volhouden."

Dat het nog even duurt voordat het nieuwe pakket komt, heeft volgens Mekies vooral te maken met de mislukte update, die het team in Barcelona introduceerde. "Als je in ons geval geen succes hebt met een upgrade, dan is het niet alleen een kwestie van wanneer de volgende update komt. Je moet eerst begrijpen wat er verkeerd ging, dus het is een dubbel negatief effect. Niet alleen vergaar je niet het voordeel dat je wilde hebben, maar je moet ook de volgende update uitstellen totdat je weet wat er gebeurt. Terwijl we daarop wachten, onderzoekt het team hoe we meer uit de auto kunnen halen. We zijn niet helemaal tevreden met enkele balanseigenschappen en we geloven erin dat er meer tijd gewonnen kan worden."

Lees ook: VCARB-coureurs beleven opnieuw lastig weekend

Lees ook: Locaties sprintweekenden 2025 bekend: Opnieuw zes, Spa keert terug

Lees ook: Stella verklaart fouten McLaren in Silverstone: "We waren te gretig"

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden