Afgelopen weekend waren er veel problemen met de banden van Pirelli. Doordat de bandenleverancier niet goed was ingelicht door de FIA, waren de banden niet geschikt voor de layout van Qatar. Hierdoor werd besloten dat de coureurs maar een maximaal aantal ronden op hun banden mochten rijden gedurende de race. De communicatie hiervan kon echter beter, want sommige coureurs moesten dit nieuws vernemen via de pers.
Na de eerste training werd er bekend dat er kleine scheurtjes ontstonden in de banden waardoor de veiligheid van de coureurs op het spel kwamen te staan. Daarom had Pirelli besloten dat tijdens de race er niet langer dan 18 ronden gereden mocht worden. Ze hadden eerst de kerbstones verandert waardoor de tracklimits in bochten 12 en 13 werden aangepast. Het nieuws dat de banden niet gebruikt mochten worden dan aangegeven werd op verschillende manieren verspreid. Zo vernamen verschillende coureurs zoals Sainz het via de pers. Andere vernamen het nieuws via onderlinge WhatsApp-gesprekken, niet echt de manier waarop het hoort te gaan. "Op het moment dat we hier 's ochtends aankwamen, zien we het nieuws in de pers. Niemand informeerde ons dat er veranderingen kwamen qua track limits en niemand vertelde ons dat de banden delamineerden of iets dergelijks", zei Sainz tegen Motorsport.com.
Carlos Sainz had graag inspraak gehad in de beslissing van de FIA en Pirelli. Het gaat echter om hun eigen veiligheid in de auto. "We horen dingen in de pers en zo hoort dat duidelijk niet te gaan. Als GPDA (Grand Prix Drivers' Association) waren we niet blij met de situatie en we hopen dat de samenwerking snel beter wordt", aldus Sainz tegenover Motorsport.com. Carlos Sainz is zelf niet van start gegaan door technische problemen aan zijn auto.
Communicatie moet beter
Pirelli-baas Mario Isola heeft aangegeven dat er inderdaad gewerkt moet worden aan betere communicatie. Het ging over de informatie die de bandenleverancier in aanloop naar het raceweekend over het circuit had ontvangen. Hierin had de FIA geen informatie gedeeld over de kerbstones, hierdoor konden ze er ook geen rekening mee houden. De oplossing voor deze communicatieproblemen is volgens Isola simpel. Hij geeft aan dat alle belanghebbenden betrokken moeten worden bij veranderingen aan circuits. Niet alleen Pirelli zou betrokken moeten worden bij het ontwerpen van een circuit, maar ook andere bandenleveranciers zoals FIM, Michelin en anderen. Als de communicatie verbetert wordt tussen alle partijen, zullen dit soort problemen er ook minder zijn in de toekomst.
Lees ook: Helmut Marko zet Perez onder druk: Staan drie coureurs klaar
Lees ook: Alfa Romeo-coureurs blij met dubbele puntenfinish in Qatar
Lees ook: Lastig weekend voor Ferrari: Autosport kan soms wreed zijn