Charles Leclerc is de snelste tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Imola. George Russell zet de tweede tijd neer en Carlos Sainz de derde tijd. Oliver Bearman, die één vrije training voor het team van Haas rijdt, noteert een vijftiende tijd.
De meegebrachte upgrades voor Ferrari lijken te werken. Charles Leclerc zet de snelste tijd neer en zijn teamgenoot, Carlos Sainz, de derde tijd. Ze worden gesplitst door Mercedes-coureur George Russell. De vrije training werd halverwege tijdelijk stilgelegd. De auto van Alexander Albon viel stil op een onveilige plek, dus werd de rode vlag gegeven. Hij is de enige coureur die de vrije training niet af heeft kunnen maken. Oliver Bearman, die dit seizoen al in actie is gekomen tijdens een race, mocht plaatsnemen in de auto van Kevin Magnussen. De Formule 2 coureur reed een solide vrije training en eindigt als vijftiende.
Coureurs zijn zoekende
Het is even geleden dat de coureurs op een Europees circuit te vinden waren. De coureurs zijn dan ook zoekende naar de rempunten en grip. Zo zien we Daniel Ricciardo een uitstap maken door de grindbak heen na het missen van zijn rempunt. Voor Oscar Piastri zat bijna hetzelfde in het verschiet, echter pakt hij alleen met zijn achterbanden het grind mee. De laatste bocht blijkt voor veel coureurs een lastige te zijn. Ook Lewis Hamilton heeft het zwaar. Al een aantal keer gaat de coureur wijd en dat gaat nu fout. De Britse coureur komt met zijn achterbanden in het grind en spint daardoor. Hij houdt zijn auto uit de muur en kan zijn weg vervolgen. Carlos Sainz en Logan Sargeant weten het grind te vermijden, maar maken beiden een uitstapje over het gras. Beide coureurs maken een identieke fout, ze remmen te laat en moeten rechtdoor over het gras.
And around it goes! 🔁
— Formula 1 (@F1) May 17, 2024
Hamilton's Mercedes spins at Acque Minerali but he escapes without damage#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/hC7atGJcnl
Verstappen heeft het lastig
Max Verstappen is zoekende in bocht 11. Hij klaagt over de radio over het missen van grip in die bocht. Even later maakt hij dezelfde fout als Sainz en Sargeant. Later maakt hij wederom een fout, ditmaal in Acque Minerali, en maakt wederom een uitstapje, deze keer door het grind. Verstappen heeft last van onderstuur en mist ook wat grip. Hij heeft nog twee vrije trainingen om het probleem op te lossen.
It's really not Max's day so far 👀
— Formula 1 (@F1) May 17, 2024
Another quick lap goes begging as the Red Bull slides through the gravel at Acque Minerali in the dying seconds of the session#F1 #ImolaGP pic.twitter.com/CAF2KTM8gg
Veelvoudig gebruik zachte band
De zachte band is vaak gebruikt tijdens de vrije training. Dit duidt erop dat we de zachte band weinig tot niet gaan zien in de race. De levensverwachting van de rode band is ook maar negen rondes. De coureurs zullen zondag 63 rondes moeten racen. Omdat de coureurs al vroeg op de zachte band reden, zijn de rondetijden aan de snelle kant. Normaal gesproken kiezen de coureurs ervoor om pas in de derde vrije training kwalificatierondes op de rode band te rijden.
Lees ook: Deze grote upgrades neemt Red Bull mee naar Imola
Lees ook: Vooruitblik op de Grand Prix van Emilia-Romagna
Lees ook: Waarom Albon voor een meerjarige deal bij Williams kiest