Coureurs niet blij met aanpassingen aan circuit Monza: "Old-school karakter Monza is verdwenen"

Circuit Monza aangepast

De FIA en de lokale organisatie hebben een aantal wijzigingen doorgevoerd aan het Autodromo Nazionale Monza voor de 2024-editie van de Grand Prix van Italië. Hierbij zijn onder andere twee extra grindbakken en lagere kerbstones geïnstalleerd, wat tot onvrede leidt bij enkele coureurs.

Voor de Grand Prix van Italië van dit weekend hebben de lokale organisatie en de FIA enkele aanpassingen aan het circuit van Monza gemaakt. Zo zijn de kerbstones in Ascari en bij de Variante della Roggia lager dan voorheen. Ook ligt er aan de binnenkant van de eerste chicane en bij bocht vier en vijf een strook grind van tweeënhalve meter.

Circuit map layout Monza

Foto: Mercedes AMG F1 Team

"Je moet old-school circuits beschermen ten koste van alles"

De coureurs, waaronder George Russell, zijn totaal niet blij met de veranderingen. Als de Brit gevraagd wordt naar de aanpassingen aan het circuit, vertelt hij dat hij er 'helemaal niks van snapt'. "Persoonlijk vind ik het een beetje jammer [van de aanpassingen, red.]", zo vertelt Russell tegenover RacingNews365. "Er was hier zoveel karakter, met Ascari als voorbeeld. Ik denk dat die bocht niet meer zo indrukwekkend zal zijn met de veranderingen aan de kerbstones. En ik weet eerlijk gezegd niet wie deze beslissingen neemt. Ik denk niet dat het de FIA is. Ik denk dat het de circuits zelf zijn. Ik denk dat we de circuits moeten waarderen, maar we hebben altijd gezegd dat je dit soort old-school circuits moet beschermen ten koste van alles", zo luidt het oordeel van de altijd uitgesproken Brit.

Ricciardo: "Old-school karakter Monza is verdwenen

Ook Ricciardo heeft zich tijdens de mediadag in Italië uitgesproken over de aanpassingen aan 'The Temple of Speed'. Hij wijst vooral naar de lagere kerbstones, die het circuit volgens hem minder old-school maken.

"Ik heb vanochtend [op de fiets, red.] een rondje over het circuit gereden en ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben", vertelt Ricciardo tegenover Motorsport.com. "Want naar mijn mening is er wat van het karakter van het circuit verloren gegaan. Ik weet niet of dit alleen voor coureurs logisch klinkt en dat de buitenwereld er op een andere manier naar kijkt, maar kerbstones en dat soort dingen maken een circuit uniek. Ze hebben nu onder andere bij de tweede chicane platte kerbstones geplaatst. Eerder ging je daar over de kerb en dan was er nog een smalle strook beton voordat de grindbak begon. Je probeerde dan steeds met je wielen net dat stukje beton mee te pakken, om zoveel mogelijk van de baan te gebruiken, maar tegelijkertijd ook weer niet te veel. Dat hoorde bij Monza. Dat maakte deze baan old-school. Maar dat is nu verdwenen. Ik ben daar een beetje teleurgesteld over."

Daniel Ricciardo GP Nederland

Foto: Red Bull Content Pool

Ricciardo krijgt bijval van Haas-coureur Kevin Magnussen. "Ik houd van dit circuit", vertelt de Deen. "Dit is één van de échte Formule 1-races. Je hebt hier bijna het gevoel dat je teruggaat in de tijd. Dit is dus een race waarvan ik heel erg kan genieten. Alleen hoop ik dat de baan nog steeds zal aanvoelen als Monza. Ik denk van wel, maar soms worden er kleine veranderingen gedaan aan circuits waardoor zij wat van hun karakter kwijtraken. We gaan zien hoe het voelt."

Geen inspraak

De rijders zijn het er met elkaar over eens dat de nieuwe vlakke kerbstones op het Autodromo Nazionale Monza een stap achteruit zijn. Maar waar ze misschien nog wel meer van balen is dat hen - via de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) - vooraf niets gevraagd is over de veranderingen en ze daardoor geen enkele stem hebben gehad in het gedane werk. In plaats daarvan hebben de bazen van Monza alles op eigen houtje gedaan, met als gevolg dat het karakter van het historische circuit mogelijk voorgoed veranderd is - en niet op een manier die volgens de coureurs beter is. Ook daar baalt Ricciardo van.

"Nee, de enige keer dat ze dat deden was in Montreal. En dat was geweldig. We waren allemaal ook erg complimenteus over hoe ze de baan daar hadden aangepakt. Ze hadden het circuit dan wel opnieuw geasfalteerd, maar ze hadden de kerbstones laten liggen. Als ze in Montreal platte kerbstones hadden geplaatst, had ik je op een briefje gegeven dat niemand van ons daar nog met een brede glimlach zou hebben rondgereden, zoals we daar gewoonlijk altijd doen."

De Australiër vervolgt zijn verhaal: "Maar er gebeuren nog heel veel dingen waarbij men vooraf niet naar onze mening vraagt. We hoeven echt geen veto te hebben, maar laat ons op zijn minst wat feedback geven. Misschien kunnen ze zelfs wat geld besparen, als we bijvoorbeeld zouden zeggen dat ze de kerbstones niet hoeven te veranderen. Of misschien hebben we een andere, meer kostenefficiënte oplossing. Men laat ons nog steeds zo nu en dan in het ongewisse. We hoeven echt geen bepalende stem in deze dingen te hebben, maar luister in elk geval naar wat we te zeggen hebben en ons vertellen hoe wij het in de auto ervaren", besluit de coureur van Visa Cash App Racing Bulls.

Lees ook: BREAKING: FRANCO COLAPINTO RIJDT REST VAN HET SEIZOEN VOOR WILLIAMS

Lees ook: KIMI ANTONELLI RIJDT FP1 IN MONZA

Lees ook: FERRARI KOMT MET NIEUWE UPDATE IN MONZA

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden