Autodromo Nazionale Monza is één van de meest iconische circuits op de F1-kalender. Het circuit is al jarenlang hetzelfde, maar is voor de 2024-editie aangepast door de organisatie en de FIA.
Voor de Grand Prix van Italië van dit weekend hebben zowel de lokale organisatie als de FIA enkele aanpassingen aan het circuit in Monza gedaan. Jarenlang werden er geen aanpassingen aan het iconische circuit in Noord-Italië gedaan, maar nu is het circuit begonnen aan een renovatie- en een moderniseringsproces van het complex om zo de toekomst van het circuit - en misschien ook wel de F1-toekomst - te waarborgen. Monza heeft namelijk nog een contract tot en met 2025, maar er is nog niks bekend over een eventuele verlenging van het contract.
Als eerste grote stap in het renovatie- en moderniseringsproces is het volledige circuit opnieuw geasfalteerd. Ook zijn de waterafvoer- en drainagesystemen opgeknapt, om zo te zorgen voor een betere afvoer van het water bij regenachtig weer. Verder zijn de tunnels richting de paddock aangepast. Tot en met 2023 moesten zowel het teampersoneel als alle gasten door dezelfde tunnel lopen, maar daar komt door de aanleg van een nieuwe tunnel verandering in. Zo is er minder drukte en zijn er minder opstoppingen.
Aanpassingen aan lay-out
Daarnaast zijn er ook wat aanpassingen aan de lay-out van het Autodromo Nazionale Monza gedaan. Zo is de eerste chicane iets verlegd, waardoor de coureurs over iets meer asfalt beschikken. Bovendien is de rechts-links-combinatie iets vloeiender gemaakt, zodat er iets minder scherp instuurpunt nodig is. Verder krijgen de coureurs te maken met lagere kerbstones in Ascari dan voorheen. Tot zover de veranderingen die de lokale organisatie heeft doorgevoerd.
Langere DRS-zone en grindbakken
Dan nu de twee aanpassingen die de FIA heeft gedaan aan het circuit van Monza. De eerste verandering heeft betrekking op de DRS-zone op start-finish. Deze zone begon normaliter pas na het passeren van start-finish, maar zal nu 103 meter naar voren worden gehaald. Inhalen is, ondanks de enorme rechte stukken op "The Temple of Speed', niet altijd een abc'tje, omdat de DRS-zone altijd net te kort was. Met de langere DRS-zone moet daar dus verandering in gaan komen.
Daarnaast heeft de autosportfederatie ook twee nieuwe grindbakken laten installeren. In bocht twee, waar eerst paaltjes aan de linkerkant stonden, is nu een strook grind van zo'n tweeënhalve meter breed neergelegd. Ook tussen bocht vier en vijf (Variante della Roggia) is zo'n strook grind neergelegd, maar wel op een meter van het circuit, om zo de coureurs iets meer ruimte te geven.
Lees ook: Kimi Antonelli rijdt FP1 in Monza
Lees ook: Ferrari komt met nieuwe update in Monza
Lees ook: Bizar: Safety car crasht in Monza