Het gros van de Formule 1-coureurs is niet blij dat er tijdens de Grand Prix van Japan een kraan op de baan reed, toen de condities op het circuit erbarmelijk waren. De coureurs hopen dat er nooit meer een kraan op het circuit rijdt tijdens een wedstrijd.
Nadat Ferrari-coureur Carlos Sainz de macht over het stuur verloor in de 200r-bocht, werd de wedstrijd geneutraliseerd en reed een kraan naar het punt waar de Ferrari van Sainz stond, maar die kraan reed op het asfalt en door het slechte zicht hadden de coureurs het amper in de gaten dat die kraan op het circuit reed. Pierre Gasly had het wel in de gaten en was des duivels op de wedstrijdleiding. "Ik had wel dood kunnen gaan", schreeuwde de AlphaTauri-coureur op de boordradio. Veel coureurs hadden gelijk flashbacks naar de Grand Prix van Japan in 2014, toen zo'n kraan de gestrande auto van Adrian Sutil in Dunlop wilde weghalen. Dit gebeurde onder dubbele gele vlaggen, maar Marussia-coureur Jules Bianchi aquaplaneerde van het circuit en raakte die kraan. Bianchi liep ernstig hoofdletsel op en overleed negen maanden later aan de gevolgen van de crash.
En dus waren veel coureurs uitgesproken, toen ze de beelden zagen dat er een kraan vlak naast hun reed. "Dit is echt het laagste van het allerlaagste wat ik in jaren heb gezien", briest Sergio Pérez. "Zo'n kraan hoort niet op het circuit te rijden als er auto's in de buurt zijn", vindt de Mexicaan. Valtteri Bottas gaat nog een stapje verder. "Als er een kraan het circuit op moet, moet de wedstrijd stilgelegd worden, maar hij reed al op de baan toen er nog geen rode vlag werd gezwaaid. Je bent natuurlijk extreem voorzichtig onder geel, maar met aquaplaining weet je het maar nooit", stelt de Alfa Romeo-coureur in gesprek met Motorsport.com.
FAN VIEW: The tractor on the track recovering Carlos’ car
— FormulaNerds 🤓🏁 (@Formula_Nerds) October 10, 2022
Shared by @TutkumuzF1Memes
pic.twitter.com/Yd07xwEPJb#JapaneseGP #F1
Déjà vu
En ook de GPDA-directeur George Russell is niet blij en eist uitleg van de wedstrijdleiding. "We hadden erover gesproken in de rijdersbriefing afgelopen week aangezien er na het ongeluk van Yuki Tsunoda in Singapore ook al te snel een kraan het circuit op reed. Dat het dan een week later in deze omstandigheden en met de historie van dit circuit in het achterhoofd nog een keer gebeurt, is gewoon onacceptabel", besluit Russell.
Lees ook: De drie sleutels tot de wereldtitel voor Max Verstappen
Lees ook: Rob van Someren en Olav Mol te gast in F1 aan Tafel
Lees ook: Opnieuw nulscore voor Alfa Romeo