Dominante zege voor Will Power in Portland, Rinus VeeKay na solide race op P11

Will Power wint race 2 Iowa 2024

Will Power heeft op dominante wijze zijn derde IndyCar-race van 2024 gewonnen. De Penske-rijder hield zijn directe concurrent voor het kampioenschap, Alex Palou, achter zich, terwijl Rinus VeeKay vanaf P14 een solide race reed en als elfde over de finish kwam.

Santino Ferrucci pakte tijdens de kwalificatie op de road course in Portland verrassend met zijn eerste pole position in de Amerikaanse raceklasse. Hij was nipt sneller dan Will Power en Alex Palou. Laatstgenoemde had zodoende een goede uitgangspositie om nog verder uit te gaan lopen in het kampioenschap, want zijn twee uitdagers, Colton Herta (tweede op 59 punten van Palou) en Scott Dixon (derde op 65 punten van Palou), moesten de race aanvangen vanaf P8 en P9.

Will Power pakt leiding, Fittipaldi speelt negatieve hoofdrol

Ferrucci startte vanaf pole en koos ervoor om al vroeg op zijn gas te gaan. Deze tactiek pakte echter compleet verkeerd uit, want Power anticipeerde hier uitstekend op en nam meteen de leiding over. Palou sloot aan op P3, maar daarachter was er het één en ander veranderd: Romain Grosjean had een uitstekende start en was opgeklommen vanaf P6 naar de vierde positie en duwde Christian Lundgaard terug naar P5, Josef Newgarden viel terug van de vijfde naar de zevende stek, terwijl kampioenschapskandidaten Herta en Dixon waren opgeklommen naar P6 en P8. 

Niet veel later kon Scott Dixon zijn titelaspiraties voorlopig in de ijskast zetten: nadat Andretti-coureur Kirkwood hem met een schouderduw aan de kant zette - waardoor de Nieuw-Zeelander buiten de baan belandde en vier posities verloor - probeerde ex-Haas-coureur Pietro Fittipaldi ook een inhaalactie in te zetten op de zesvoudig IndyCar-kampioen. De Braziliaanse-Amerikaan kwam echter op een hoge kerbstone terecht, waardoor die even geen controle over zijn bolide had en ramde zo Dixon op volle snelheid de vangrails in. Fittipaldi ontving een drive through-penalty, terwijl Dixon zijn race erop zat. Rinus VeeKay profiteerde en lag op P11.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Na een korte caution werd de race in ronde zes hervat. Palou zette meteen de aanval in en verschalkte Ferrucci. Daarachter was het Lundgaard die terugviel tot P8 en vervolgens door een remfout - tijdens het verdedigen van zijn positie ten opzichte van Armstrong - terugzakte tot de twaalfde plek. 

Rinus VeeKay bevond zich zodoende weer in de top tien. Hij was ook de eerste in de top tien die de pits besloot op te zoeken in ronde negentien. De Hoofddorper ruilde zijn harde banden in voor een nieuwe set van de zachte banden en moest bij het uitkomen van de pitstraat meteen verdedigen op koude banden ten opzichte van Malukas. De Nederlander moest Malukas laten gaan, maar sloeg twee ronden later terug en passeerde de Meyer Shank-bolide in bocht één. 

Net voor de Nederlander was Fittipaldi in gevecht met Connor Daly om P14. Fittipaldi zag een gaatje in ronde 24 en gooide zijn bolide naast die van Daly bij het ingaan van bocht één, echter was de inhaalactie een veel te optimistische en daar moest Daly de prijs voor betalen: Fittipaldi verremde zich en duwde Daly in een spin, wat hem opnieuw op een drive through-penalty kwam te staan. 

Vooraan het veld bleef Power tot ronde 26 aan de leiding, met een voorsprong van 0,4 seconden op Palou. De Spanjaard zag een kans toen Power Fittipaldi op een ronde achterstand wilde zetten en de oud-Haas-coureur niet aan de kant besloot te gaan voor de Penske-rijder. Palou schakelde bij het uitkomen van bocht negen - toen hij op twee tienden zat - zijn push-to-pass in om zo in de snelle bocht tien zijn bolide naast die van Power te gooien, maar wilde geen risico nemen met het kampioenschap in zijn achterhoofd en zette zijn actie niet door. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Power controleert, VeeKay met effectieve overcut

Power pitte in ronde 32 en switchte van de harde naar gebruikte, rode banden, waarmee hij de leiding overdroeg aan Palou, die voor de overcut ging en een ronde later de pits in dook. Power kwam weer terug aan de leiding na een langzame pitstop van Palou, waardoor hij terugviel tot 1,7 seconden achter de Penske-rijder.

Palou koos bovendien voor andere strategie en reed zijn tweede stint op een set gebruikte, harde banden. Power reed vooraan gestaag weg bij Palou, terwijl Ferrucci, die na zijn eerste pitstop terug was gevallen tot P7, Herta in bocht vier wist te passeren voor de zesde plaats. Hij werd geholpen door het contact tussen Herta en Grosjean, waarbij Herta kort naast de baan belandde. Herta's teamgenoot Kirkwood was de grote winnaar van de eerste pitstopcyclus en reed voor Josef Newgarden op de derde plaats.

Rinus VeeKay reed ondertussen rond op de elfde stek. De coureur van Ed Carpenter Racing had een plek gewonnen ten opzichte van Marcus Ericsson, maar was door zijn gevecht met Malukas twee plekken kwijtgeraakt, aan Graham Rahal en Alexander Rossi. De McLaren-coureur was als zeventiende gestart, besloot vroeg te stoppen en wist zich door zijn uitstekende tempo in de 'schone' lucht op te klimmen tot P10. Vanwege zijn vroege stop, was het Rossi die ook als eerste naar binnen moest voor zijn tweede stop in ronde 46. Dit kwam goed uit voor VeeKay, die opgehouden werd door Rossi en in de vrije lucht meteen snellere tijden noteerde dan de kop van het veld. Zo kwam de Hoofddorper na zijn stop in ronde 48 ook voor Rossi terecht.  

Grosjean met een typische Grosjean-actie

Halverwege de race (Ronde 55 van 110) reed Power 3,6 seconden voor Palou, met daarachter Newgarden, Ferrucci en Herta. Newgarden en Palou gingen in ronde 56 de pits in, waarbij de eerste gebruikte zachte banden nam en de tweede overstapte op nieuwe zachte banden. Power ging in ronde 57 vanaf de leiding naar de pits en gaf P1 over aan Herta. De Australiër koos opnieuw voor gebruikte, zachte banden. Ferrucci ging ook naar de pits en nam een set harde banden, voordat hij naar buiten kwam op ongeveer vier seconden achter de reeds gestopte Grosjean. Herta stopte in ronde 60, koos voor de zachte compound en kwam tussen Grosjean en Ferrucci terug de baan op. Kirkwood was nu de grote verliezer en viel terug naar P7. 

Maar in ronde 62 verpestte Grosjean zijn wedstrijd met een typische Grosjean-actie, zoals we die kennen uit de Formule 1 en van zijn tijd bij Andretti, waardoor hij daar ook werd weggestuurd. De Fransman spinde in bocht één terwijl hij op P4 reed. Hij kon door, maar besloot weer terug te keren naar de racelijn terwijl Christian Rasmussen aan kwam rijden. De Fransman reed vol tegen Rasmussen aan en spinde opnieuw van de baan. Grosjean liep daarbij een lekke band op en Rasmussen moest de pits opzoeken met schade aan zijn voorvleugel. Grosjean kreeg een drive through-penalty voor zijn lompe actie. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Laatste pitstopcyclus

Power had in ronde 80 een voorsprong van 2,1 seconden op Palou, terwijl Rinus VeeKay op P11 reed. De Nederlander zat dicht achter de ver teruggevallen Kyle Kirkwood en hoopte die met een undercut in ronde 79 te kunnen pakken. Kirkwood reageerde een ronde later en kwam net voor VeeKay terug de baan op. 

Vooraan was Ferrucci de eerste van de koplopers die de pits inging, wat gebeurde in ronde 80 toen hij overstapte op een nieuwe set zachte banden. Armstrong, die constant op zevende/achtste plek reed, pitte in ronde 81 en kwam terug voor Ferrucci. Ondertussen begon Herta Newgarden onder druk te zetten voor de derde plaats, terwijl de twee mannen op veertien seconden van de kop reden.

Palou had een achterstand van 1,3 seconden op Power in ronde 85, dezelfde ronde waarin Herta en McLaughlin de pitstraat in doken. Herta, die zachte banden had gehaald, liet zijn auto afslaan en verloor kostbare seconden. Power ging in ronde 86 de pits in en stapte over op een set nieuwe, zachte banden. Ook Newgarden kwam binnen en koos voor een gebruikte set zachte banden. Palou had geen zachte banden meer en moest in ronde 87 wel switchen naar de harde band. Hij kwam twee seconden achter Power terug en zag het gat alleen maar groter worden. 

Uiteindelijk was het gat na 110 ronden een kleine tien seconden tussen Power en Palou, die eerste en tweede werden. Newgarden finishte op 23 seconden van teamgenoot Power. Herta werd vierde, nadat hij zich net na zijn laatste pitstop nog zo'n elf seconden moest laten terugzakken tot net voor Armstrong, die vijfde werd. Herta had zijn bolide, nadat die was afgeslagen in de pits, opgestart met het hybride-systeem in zijn auto, wat in de pitstraat gedaan had moeten worden met een zogenoemde startergun. Herta moest zich daarom laten terugzakken om zo zijn tijd, die die normaal verloren zou hebben, te compenseren. 

Rinus VeeKay had tijdens de laatste stint niet voldoende snelheid om nog voorbij Kirkwood te gaan en werd zodoende elfde. 

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door NTT INDYCAR SERIES (@indycar)

Palou leidt met nog drie races te gaan

Palou blijft met 484 punten de kampioenschapsleider, Power is nu op 54 punten achterstand de nieuwe nummer twee. 

De IndyCar keert volgende week weer terug in actie. Dan wordt de double-header op de Milwaukee Mile afgewerkt. Twee weken later is het tijd voor de laatste race van het seizoen op de Nashville Superspeedway, waardoor de IndyCar enkel nog naar ovals afreist.  

Lees ook: Sergio Pérez na P6 in Zandvoort: ''Pace was veel slechter dan verwacht''

Lees ook: Norris dolblij na overwinning op Zandvoort: "Simply lovely"

Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Nederland

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden