Een ronde over het Las Vegas Strip Circuit: sightseeing tussen de muren

door Noah Baas
SI202411240400

Het Las Vegas Strip Circuit is een circuit dat het vooral moet hebben van zijn ligging. Wat heeft de baan te bieden behalve lange rechte stukken en redelijk simpele bochten? Wat maakt dat de GP van Las Vegas een succes is ondanks de weinig spectaculaire layout? Laten we een ronde meerijden over dit unieke circuit!

We starten onze ronde op het rechte stuk bij start/finsh. Met een hoge snelheid razen we op de eerste bocht af. De eerste opeenvolging van bochten (1, 2, 3 en 4) worden als twee bochten genomen en spelen echt met de balans en grip van de wagen. De eerste bocht is een scherpe linkerbocht, maar tijdens het uitkomen van de curve moeten we onze wagen alweer oplijnen voor bocht 3 en 4, een dubbele lange, doordraaiende linkerbocht die ons bij het eerste rechte stuk brengt. Het mooie aan deze eerste bochtensectie is dat er meerdere lijnen mogelijk zijn, waardoor wiel-aan-wiel-gevechten worden bevorderd. Het middellange rechte stuk dat volgt is dankzij DRS een goede (maar niet de beste) inhaalmogelijkheid. We remmen hard aan voor bocht 5, een weinig spectaculaire haakse rechterbocht die ons richting het einde van de eerste sector brengt.

M406874

Foto: Mercedes AMG F1

Technisch werk

In Sector 2 wordt de rijder wederom licht uitgedaagd om controle te behouden over zijn wagen, terwijl deze in onbalans wordt gebracht. Na het accelereren uit bocht 5 gaan we door de flauwe bocht 6, terwijl we langzaam steeds meer remmen voor bocht 7. In racetermen heet zo’n bocht een increasing radius: de scherpte van de bocht neemt toe, waardoor de rijder moet sturen en remmen tegelijk. Meteen na bocht 7 slaan we het stuur om naar rechts, voor tweede bocht van deze langzame bochtencombinatie naast de opvallende Sphere. Deze nemen we vrij krap, zodat we zoveel mogelijk snelheid mee kunnen nemen door bocht 9, een krappe linkerbocht waarvan de exit vrij belangrijk is gezien het daaropvolgende vol gas-gedeelte. Dat bestaat uit een flauwe linker- en rechterbocht die er beangstigender uitzien dan dat ze zijn: het zijn twee snelle, blinde bochten die gemakkelijk vol gas genomen worden. De tweede daarvan nemen we met een buitenlijn, waarmee we onze wagen zo recht mogelijk richting de listige remzone van bocht 12 brengen. De uitkomst daarvan is zeer cruciaal: vanaf hier is het pedal to the metal in de laatste sector.

Grand Prix van Las Vegas 2023

Foto: Mercedes AMG F1

De iconische Strip

In Sector 3 staat snelheid in een rechte lijn centraal. We beginnen aan de laatste sector bij het uitkomen van bocht 12, waarna we voor 20 seconden het rechterpedaal naar beneden duwen. We rijden op hoge snelheid langs iconische casino’s en bezienswaardigheden. Terwijl de snelheidsmeter ver boven de 300 km/u klimt passeren we de bekendste casino’s ter wereld: The Venetian, Caesars Palace, Flamingo, Paris, The Bellagio en The Cosmopolitan. Als we het einde van het ellenlange rechte stuk (en daarmee ook de beste inhaalmogelijkheid van het circuit) naderen remmen we stevig aan voor enkele cruciale bochten: bocht 14, 15 en 16. Deze technische chicane, bestaande uit een links-rechts-links-combinatie, vereist precisie en balans. De coureur moet zo dicht mogelijk langs de muren kunnen sturen terwijl de wagen zijn best doet om in balans te blijven op de hoge kerbstones. Uiteraard is ook bij deze bocht de uitkomst ervan belangrijk, met het hieropvolgende rechtte stuk. Alleen een flauwe, vol gas genomen linkerbocht rest ons nog voor het bereiken van de finishlijn.

SI202411240157

Foto: Red Bull Content Pool

Spectaculair uitzicht

Na het volbrengen van onze ronde over het Las Vegas Strip Circuit kunnen we terugkijken wat deze baan van coureur en wagen vraagt. In het kort: niet veel. De lange rechte stukken en vrij simpele bochten maken het tot een kleine uitdaging. Maar dit zorgt er wel voor dat de verschillen in de kwalificatie erg klein zullen zijn en een fout cruciaal is.

M405308 (1)

Foto: Mercedes AMG F1

Het meest bijzondere aan het circuit is natuurlijk de ligging, want zonder deze was het nergens. De prachtige ligging tussen de bekendste casino’s ter wereld en de bezienswaardigheden van Las Vegas (zoals de Sphere en de kopie van de Eiffeltoren) is ongeëvenaard. Hoewel het uitzicht spectaculairder is dan de baan zelf, is de Grand Prix van Las Vegas een groot succes, want een simpele baan biedt nu eenmaal veel inhaalmogelijkheden.

Lees ook: Olav Mol beschouwt voor op de GP van Las Vegas: “Glitter, glamour en spannende gevechten!”

Lees ook: Andrea Stella zegt Las Vegas-proberen te hebben opgelost

Lees ook: Tijdschema: Grand Prix van Las Vegas

door Noah Baas

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden