FIA overweegt aanpassingen in aerodynamica regels voor 2025

door Irene Lenting
Lawson_Auto_Monza_italie_2023_Zondag_DRS

Een groot aantal van de F1-coureurs klaagt al een langere periode over de mogelijkheid om elkaar te volgen in de nieuwe generatie F1 auto. De FIA is op dit probleem gewezen en onderzoekt mogelijkheden om hier verandering in te brengen, meldt Motorsport.com. 

De huidige Formule 1-auto's verliezen aanzienlijke aerodynamische grip wanneer ze zich dicht achter een andere auto bevinden. De ‘vuile’ lucht die ze creëren, maakt het voor coureurs achter hen moeilijk om te volgen, wat voor veel teams problemen oplevert bij het inhalen.

FIA single seater director Nikolas Tombazis gaat ervan uit dat de situatie komend jaar alleen maar verslechtert. “Als we de auto’s uit 2021 nemen, met twee autolengtes ertussen, verloren ze meer dan 50 procent van de aerodynamische druk. Met de wagens uit 2022, was dat slechts 20 procent. Maar nu zijn we alweer terug op 35 procent. Het is dus zeer zeker verslechterd. We hebben geïdentificeerd wat we zouden moeten aanpakken”, verklaart hij aan Motorsport.com Italie. 

 

Plannen voor 2025

Veel teams zijn al druk bezig met de ontwikkeling van hun auto's voor het komende jaar, en om discussies te voorkomen, vindt de FIA het niet eerlijk om nog ingrijpende wijzigingen door te voeren. Daarom wordt momenteel gezocht naar oplossingen om het probleem aan te pakken en de regels voor 2025 te wijzigen. Tombazis verduidelijkt: 'We hebben specifieke gebieden aan de auto's geïdentificeerd waar we aanpassingen kunnen doorvoeren, zoals de endplate van de voorvleugel, de zijkant van de vloer en de vinnen binnenin de wielen. We overwegen om strengere regels voor deze aspecten in te voeren”.

door Irene Lenting

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden