F1 wijst verzoek Andretti om in 2025 op de grid te staan af

door Maikel Schramm
Andretti

In een recente ontwikkeling in de Formule 1-wereld zijn de plannen van het Amerikaanse Andretti-team om in 2025 toe te treden tot de grid voorlopig de kop in gedrukt. De commerciële rechtenhouder van de Formule 1 heeft woensdag aangekondigd dat het verzoek van het Amerikaanse team voor een startplek in 2025 is afgewezen. Hoewel de afwijzing gebaseerd is op de inschatting dat Andretti momenteel niet voldoende competitief zou zijn en financiële lasten zou leggen op bestaande race-promotors, houdt de deur voor een mogelijke toekomstige deelname vanaf 2028 nog op een kier. Deze beslissing volgt op maanden van evaluatie en discussies met belangrijke belanghebbenden, waarbij de Formule 1 aangeeft dat het momenteel niet overtuigd is van de waarde die een 11e team zou toevoegen aan het kampioenschap.

Geen Andretti in 2025

De hoop van Andretti om in 2025 deel te nemen aan de Formule 1 is voorlopig ten einde, nadat de commerciële rechtenhouder van de Formule 1, Formula One Management (FOM), op woensdag bekendmaakte dat het bod van het Amerikaanse team was afgewezen. Desondanks liet FOM doorschemeren dat er mogelijkheden zijn voor Andretti om vanaf 2028 de 11e positie op de grid te bemachtigen. In een verklaring benadrukte de FOM: "Ons beoordelingsproces heeft vastgesteld dat de aanwezigheid van een 11e team op zichzelf geen waarde toevoegt aan het kampioenschap. De meest significante manier waarop een nieuwkomer waarde zou toevoegen, is door concurrerend te zijn. We geloven niet dat de aanvrager een competitieve deelnemer zou zijn," zo liet de FOM weten aan Motorsport.com. De FOM voegde eraan toe dat een 11e team ook onnodige financiële lasten zou opleggen aan huidige racepromotors, wat de reden was achter de beslissing om Andretti voorlopig geen plek op de grid te geven. Cadillac

(Foto: Cadillac) 

Motorenkwestie en toekomstplannen

De afwijzing van het Andretti-team voor een Formule 1-deelname in 2025 heeft ook te maken met de kwestie van de motoren, waarbij het team vanaf 2025 of 2026 verplicht zou zijn klantmotoren af te nemen. Hoewel FOM momenteel deze regeling als onwenselijk beschouwt, wijst het erop dat de houding kan veranderen zodra Andretti plannen maakt voor een samenwerking met Cadillac, mogelijk al in 2028. "We zouden anders kijken naar een aanvraag voor deelname aan het kampioenschap van 2028 met een GM-motor, ofwel als een fabrieksteam of als een klantenteam dat alle toegestane onderdelen in eigen huis ontwerpt, maar voor nu hebben wij alle nadelen en voordelen bekeken en zien wij de meerwaarde op dit moment niet van Andretti in het Formule 1 Kampioenschap als elfde team," zo liet de FOM weten aan Motorsport.com.

Lees ook: Sauber strikt Formule 2 coureur Maloney als reservecoureur voor het F1 seizoen

Lees ook: Ferrari onthult naam nieuwe bolide

Lees ook: Haas somber over kansen 2024

door Maikel Schramm

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden