Tijdens de sprintrace op het Losail International Circuit koos Ferrari met beide auto’s voor de zachte band. In de eerste ronden leek dit de juiste keuze te zijn. Door de hoge bandenslijtage van het circuit eindigde Carlos Sainz op de zesde plaats. Het weekend in Qatar staat veelal in het teken van bandenslijtage en track limits. Na afloop van de race ontving Charles Leclerc een vijf seconden tijdstraf. Dit zorgde ervoor dat hij op de twaalfde plaats eindigde.
Al het gehele weekend klagen coureurs over de hoge bandenslijtage op het circuit van Qatar. De FIA besloot aanpassingen door te voeren voorafgaand aan de sprintrace. Voor de race op zondag zal Pirelli meer duidelijkheid geven over de conditie van de banden. Veel teams zullen deze informatie afwachten voor het kiezen van de juiste strategie. De zachte band leek in de sprintrace na een aantal ronden zijn grip te verliezen. “De zachte band is bijna onbestuurbaar na 2 of 3 ronden. Dat hadden we niet verwacht. We moeten een goed plan opstellen voor morgen en het nieuws van Pirelli afwachten, voor het geval het een drie-stopper wordt.”, legt Carlos Sainz uit bij F1.com. De mogelijkheid bestaat dat Pirelli voor de race een verplichte drie-stop strategie instelt, hier zullen de teams dan rekening mee moeten houden.
Carlos 🗣 "We didn't have any data on long runs so we decided to start on the Softs to try and gain some places at the start and then manage the tyres to defend our position."@CarlosSainz55, @Charles_Leclerc and Fred's words on a difficult #QatarGP Sprint Race 🇶🇦
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) October 7, 2023
Gebruikte zachte banden voor Leclerc
Geen van de teams koos er op de enige training op vrijdag voor om de longruns te oefenen. Dit zorgde voor een lastige keuze in strategie voor de sprint, zonder enige data over de banden. Om meer grip te hebben bij de start koos Ferrari voor de zachte band. “Voor mij waren het de enige banden die ik over had. Ik had namelijk twee nieuwe in Q3 en één nieuwe in SQ3, dus ik had geen nieuwe zachte banden meer over. Dat maakte het wat moeilijker omdat ze al beschadigd waren. Nu moeten we kijken naar morgen; we hebben de mediums niet gebruikt zoals de anderen deden. Het lijkt erop dat het een sterke band is, dus dat is goed voor ons.", vertelt Leclerc aan F1.com. Op basis van de strategische keuzes van de teams zal het een interessante race worden in Qatar.
Lees ook: Mercedes-coureurs na sprintrace: Zachte band was veel slechter dan verwacht
Lees ook: Sergio Pérez: Ik betaalde de prijs voor incident tussen Ocon en Hülkenberg
Lees ook: Fernando Alonso: sprint race opgeofferd voor strategie in de race