Er heerst voornamelijk teleurstelling bij het team van Ferrari na een rommelige kwalificatie waarin beide Ferrari-coureurs uiteindelijk geen snelle rondetijden hebben genoteerd. Carlos Sainz crashte in de tecpro-barriers in Q3, Charles Leclerc moest zijn rondetijd inleveren na het overschrijden van track limits. De heren starten de Grand Prix van Singapore vanaf P9 en P10.
Het kan best eens een latertje worden in de garage van Ferrari: na de crash van Carlos Sainz moeten de Ferrari-monteurs flink aan de bak om te zorgen dat de auto van Sainz voor de race van zondag volledig gerepareerd is. De Spanjaard crashte in Q3 in de laatste bocht vlak voordat hij wilde beginnen aan een snelle ronde en klapte met de achterkant van de auto in de tecpro-barriers.
'Overschatte de hoeveelheid grip'
Sainz vond het zelf een 'hele rare' crash. De Spanjaard zegt de hoeveelheid grip met koude banden flink te hebben overschat. ''Ik moest in de laatste sector terugschakelen om snellere auto’s voorbij te laten. Ik was me aan het oplijnen om aan een snelle ronde te beginnen, maar in bocht zeventien raakte ik een hobbel terwijl ik amper grip had op koude banden. We hebben het hele weekend al moeite met de temperatuur van de banden. Ik dacht dat ik de auto uit de barriers kon houden, maar dat lukte uiteindelijk niet, waardoor ik een ongelukkige en erge crash had. Zo wil je een kwalificatie natuurlijk niet eindigen'', deelt de Ferrari-coureur met F1.com. Ondanks een onverwachte start vanaf de vijfde startrij, sluit Sainz niet uit dat hij een goede race kan rijden op zondag. ''Zodra ik in een bepaald ritme kom lijkt alles weer goed te gaan, dus als ik morgen in dat ritme kan komen, kunnen we een sterke race rijden.''
Singapore by night 🌃#SingaporeGP 🇸🇬 #F1 pic.twitter.com/NAh0Ivx20n
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) September 21, 2024
Koude banden
Aan de andere kant van de garage is het kwalificatieresultaat ook niet om over naar huis te schrijven. Hoewel de auto van Charles Leclerc nog in tact is, start de Monegask de Grand Prix van Singapore zondag naast teamgenoot Carlos Sainz vanaf de negende positie op de grid. In Q3 werd de rondetijd van Leclerc afgepakt vanwege het overschrijden van track limits in bocht twee. Ook bij Leclerc kunnen te koude banden aangewezen worden als schuldige: de Monegask had een lock-up waardoor hij de track limits overschreed. ''Het lag voornamelijk aan een gebrek aan temperatuur in de banden'', verzucht Leclerc tegenover F1.com. ''Als we de pitbox uitrijden met banden die te koud zijn, kom je in de eerste bocht en slaan je wielen op slot. Ik weet niet precies wat er aan de hand is, zowel ik als het team hebben nog geen antwoorden. We moeten er wel echt naar gaan kijken.''
Lees ook: George Russell tevreden met P4 na lastige kwalificatie in Singapore
Lees ook: Een kwalificatie met twee gezichten voor Aston Martin in Singapore
Lees ook: Lando Norris na pole position in Singapore: "Hele weekend al een goed gevoel"