De FIA heeft besloten om een vierde DRS-zone toe te voegen aan het Marina Bay Street Circuit in Singapore. De nieuwe DRS-zone tussen bocht 14 en 16 moet ervoor zorgen dat coureurs elkaar nog makkelijker in kunnen halen op de baan.
De Formule 1 keert dit weekend terug naar de straten van Singapore voor een nachtrace onder de felle schijnwerpers. Hoewel veel coureurs zeer te spreken zijn over het Marina Bay Street Circuit, blijkt elk jaar dat inhalen op het stratencircuit absoluut geen makkelijke taak is. De drie huidige DRS-zones op de baan, gelegen tussen bocht 19 en 1, bocht 5 en 7 en bocht 13 en 14, blijken ook volgens de FIA niet genoeg om voldoende spectaculaire inhaalacties te faciliteren. De autosportfederatie hoopt het aantal inhaalacties nu met een extra DRS-zone omhoog te krijgen. Naast het Australische circuit in Albert Park is er geen enkel circuit op de Formule 1-kalender dat vier DRS-zones heeft.
Zorgen om veiligheid
In 2022 en 2023 werd het Marina Bay Street Circuit al aangepast om de doorstroming op de baan te verbeteren en meer inhaalkansen te creëren. In 2022 werd een derde DRS-zone toegevoegd. Bocht 16 tot 19 moesten vorig jaar ruimte maken voor een nieuw recht stuk asfalt van 400 meter lang. De FIA overwoog vorig jaar al om een vierde DRS-zone toe te voegen aan het stratencircuit, maar er werd toen geen consensus bereikt over de kwestie. Hoewel veel coureurs na de race vorig jaar positief gestemd leken over de aanpassingen en het idee van een extra DRS-zone, stemden niet alle teams in met de geopperde aanpassing. Esteban Ocon liet destijds weten dat hij gokt dat de FIA zich zorgen zou maken om de veiligheid van het gebruik van het Drag Reduction System in bocht 15, aangezien de bocht normaal met volle snelheid wordt genomen. De Fransman was van mening dat het geen probleem zou vormen voor de veiligheid van de coureurs. Inmiddels lijken alle teams definitief akkoord te zijn met de verandering en zullen we tijdens de Grand Prix van Singapore gaan zien of de aanpassing het gewenste effect heeft.
Foto: Red Bull Content Pool
Nieuw asfalt
Naast de toevoeging van een gloednieuwe DRS-zone, is de baan op veel plaatsen opnieuw geasfalteerd. Volgens Pirelli zou de herasfaltering voor een gladdere ondergrond moeten zorgen tussen bocht 3 en 9, 10, 11, 12, 14 en 17. De eerste vrije training zal gebruikt worden om de coureurs opnieuw kennis te laten maken met het vernieuwde asfalt. De organisatoren zijn van plan om in 2026 nog meer veranderingen door te voeren op het circuit.
Lees ook: VCARB radeloos na race in Bakoe: "We reden in niemandsland"
Lees ook: Rinus VeeKay tevreden na seizoensfinale in Nashville: "Seizoen op een sterke manier geëindigd"
Lees ook: Olav Mol in F1 aan Tafel: “Pérez reed dijk van een wedstrijd”