Yuki Tsunoda kruipt dit seizoen voor het vijfde achtereenvolgende jaar achter het stuur bij het zusterteam van Red Bull nadat hij opnieuw geen promotie kreeg naar het topteam. Red Bull-adviseur Helmut Marko geeft aan dat de toekomst van de Japanner in Formule 1 in zijn eigen handen ligt.
Na vier seizoenen met Sergio Pérez krijgt Max Verstappen dit jaar een nieuwe teamgenoot. Liam Lawson, die tot nu toe elf Grands Prix heeft gereden bij de Racing Bulls, maakt de overstap naar Red Bull. Yuki Tsunoda hoopte eveneens op promotie, maar voor hem blijft het voorlopig bij een testdag tijdens de post-season test in Abu Dhabi. Hoewel Tsunoda in Bahrein aangaf niet volledig verrast of teleurgesteld te zijn door de beslissing, lijkt zijn toekomst in de Formule 1 na dit seizoen onzeker. ''Ik kan me niet helemaal meer herinneren wanneer we Yuki precies hebben geïnformeerd, maar het was vooral een kwestie van mentale kracht'', laat Marko weten tegenover Motorsport.com.
Volgens Red Bull heeft Lawson de voorkeur gekregen vanwege zijn mentale stabiliteit en grotere potentieel op de lange termijn. Uit de data blijkt dat Tsunoda iets sneller was, maar de renstal is onder de indruk dat Lawson de Japanner al na elf raceweekenden wist te evenaren. Vooral zijn sterke prestaties rond de Grand Prix van Mexico, in combinatie met twee crashes van Tsunoda, gaven de doorslag om Lawson te verkiezen. ''En rond Mexico had Yuki jammer genoeg twee crashes en deed Liam het juist heel goed. Daardoor hebben we min of meer naar alle feiten en redenen om Liam te kiezen gekeken'', aldus de Oostenrijker.

Formule 1-toekomst van Tsunoda onzeker
De keuze voor Lawson roept vragen op over hoe Red Bull Tsunoda gemotiveerd houdt. Zijn kansen op een toekomst bij het hoofdteam lijken inmiddels klein, tenzij Lawson tegenvalt. Binnen Red Bull wordt de verantwoordelijkheid voor zijn motivatie echter bij hemzelf gelegd: ''Hij moet het zelf laten zien'', zegt Marko. ''Hij heeft een jonge, snelle teamgenoot naast zich en het gaat om zijn eigen toekomst. Hij moet zichzelf vooral motiveren. Als hij het goed doet, is er nog een toekomst voor hem. Maar als hij het niet goed doet, is er misschien geen kans meer voor hem in de Formule 1.''
Een extra complicatie voor Tsunoda is het aanstaande vertrek van Honda als motorleverancier. Honda ondersteunt niet alleen technisch, maar ook financieel zijn plek in de Formule 1. De overstap van Honda naar Aston Martin brengt onzekerheid over de continuïteit van die samenwerking binnen de Red Bull-organisatie. Bovendien staat er intern met Arvid Lindblad al een veelbelovend talent klaar, wat de druk op Tsunoda verder opvoert. Dit seizoen wordt daarom cruciaal: hij moet in ieder geval teamgenoot Isack Hadjar overtuigend de baas blijven. Hadjar liet tijdens de wintertest in Bahrein overigens een goede indruk achter door vergelijkbare snelheid te tonen als Tsunoda, wat de concurrentie binnen het team verder aanwakkert. ''Dat deed hij goed. Op de eerste testdag zat hij op dezelfde snelheid als Yuki en op de tweede dag was hij iets sneller. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan het programma, maar in principe zijn we tevreden.''
Lees ook: Charles Leclerc "verrast" door overeenkomsten met Hamilton
Lees ook: Piastri over teamorders in 2025: "Beginnen allebei weer naar nul"
Lees ook: Ocon uit kritiek op verplichte koelvesten in de Formule 1