Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? We zijn weer terug! In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Deze week kijken we naar de Grand Prix van Bahrein. Met in deze aflevering de terugkeer van Formule 1, Christian Horner, de tegenvallende prestaties van Haas en Alpine.
Hero
Formule 1
We zijn eindelijk terug! De winterstop leek een eeuwigheid te duren, maar zit er eindelijk op. De wintertesten zijn leuk, maar niks kan tippen aan een raceweekend. De eerste sessie is gelijk interessant met Daniel Ricciardo bovenaan de tijdlijst. Oké op de softs, maar hij is sneller dan beide McLaren's en zijn teamgenoot Yuki Tsunoda die allemaal ook op de zachtste band rijden. Max Verstappen finisht beide sessies als zesde. De grootste winnaar is het veld zelf. In beide sessies zit de gehele top 10 binnen één seconden. Er zal genoeg zijn om dit jaar van te genieten en het is allemaal te volgen bij GrandPrixRadio.
View this post on Instagram
Christian Horner
De meest besproken teambaas in 2024 is Christian Horner. De Engelsman werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag, maar is deze week vrijgesproken. Vol goede moed gaat de teambaas van Red Bull Racing aan de slag om het legendarische 2023 seizoen te overtreffen. Horner zal misschien minder wakker liggen over de snelheid van de RB20 lijkt ook dit jaar favoriet voor de titel te zijn. Hopelijk voor hemzelf zal het meer gaan over de acties op de baan.
Zero
Haas
Au, au, au, Haas! Het Amerikaanse team heeft een grote achterstand ten opzichte van de concurrentie op de mediums. In de eerste vrije training bedraagt het gat tussen Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg vijf seconden. Ook was Haas tijdens de wintertests langzamer dan vorig jaar. Het team dat Guenther Steiner heeft weggestuurd, kent zware tijden en het zal nog even duren voordat Haas terug zal komen. In VT2 laat Haas een teken van leven zien. Nico Hülkenberg is maar een halve tiende langzamer dan Max Verstappen. Sowieso lag vorig jaar de kracht van Haas over de snelheid over één ronde. Toch lijkt het team van Gene Haas de favoriet voor de laatste plaats in het constructeurskampioenschap dit jaar.
The first session of the weekend is wrapped up here in Bahrain as we continue to focus on the race performance 🇧🇭🏁#HaasF1 #BahrainGP pic.twitter.com/bvVJnujknb
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) February 29, 2024
Alpine
Het Franse team wil al jaren een stap maken om consistent podiums te rijden, alleen het wil maar niet lukken. Ook 2024 lijkt niet het jaar van de Franse formatie te worden. De wintertests waren niet goed voor Alpine en ook op de eerste vrijdag van het jaar zijn er ook weinig lichtpuntjes. Een zestiende plek voor Pierre Gasly in VT2 is de beste eindklassering van de dag. Het is te hopen dat Alpine aan het sandbaggen is, anders wordt het nog een lang seizoen.