Kick Sauber F1 Team krijgt boete na nieuw pitstopdrama, Bottas en Zhou roepen op tot onderzoek

Sauber GP Australië

Het Kick Sauber F1 Team had een weekend om snel te vergeten in Australië. Het Zwitserse team had naar eigen zeggen een stap voorwaarts gemaakt qua snelheid, maar opnieuw zorgden pitstopproblemen ervoor dat het team niet mee kon strijden voor de punten. Voor dit pitstopdrama hebben de Zwitsers inmiddels een boete ontvangen, terwijl Kick Sauber- coureurs Valtteri Bottas en Guanyu Zhou oproepen tot een onderzoek naar de problemen.

Het Kick Sauber F1 Team kent een matige start van het 2024-seizoen. Nadat het team de snelheid niet had in Bahrein en Saoedi-Arabië bracht het team voor de derde Grand Prix van het seizoen, de GP van Australië, upgrades mee. Volgens Bottas en Zhou hebben deze upgrades voor een stap voorwaarts gezorgd, en lagen er punten in het verschiet voor het Zwitserse team, maar het is een terugkerend probleem dat Kick Sauber F1 heeft genekt in Melbourne: de pitstops. 

Terugkerend probleem nog altijd niet verholpen

De problemen met de wielmoeren zorgden in Bahrein en Jeddah al voor veel te lange pitstops voor zowel Bottas als Zhou. Het Kick Sauber F1 Team voerde na onderzoek enkele aanpassingen door aan de wielmoeren voor de GP van Australië, om zo nieuwe problemen te voorkomen, maar slaagde daar niet in. In Melbourne ging het mis bij de eerste pitstop van Valtteri Bottas. De Fin lag voor de beide Haas-coureurs toen hij naar binnen moest voor nieuwe banden, maar door een fout duurde die stop 28 seconden en dat beroofde hem van een kans op punten.

Daarmee was de kous niet af. Bij de wissel was namelijk de wielmoer uit de wheel gun geschoten en de pitstraat opgerold. Uiteindelijk raakte de moer niets en niemand, maar de stewards namen het voorval hoog op en besloten tot het opleggen van een boete omdat "het team de controle verloor over een wielmoer tijdens een pitstop waardoor er een potentieel gevaarlijke situatie ontstond in de pitstraat tijdens de race". De bijbehorende boete bedraagt 5.000 euro.

Bottas en Zhou balen van gemiste kans, maar zien mogelijkheden voor Japan

Bottas, die als dertiende startte en als veertiende over de finish kwam, is na de nieuwe pitstopproblemen ook behoorlijk gefrustreerd. "Het is nooit leuk en eigenlijk zelfs frustrerend om te zien dat een goede race op niets uitloopt, omdat het tot aan de pitstop heel goed ging", vertelt de Fin tegenover F1.com. "We hadden een goede start, het belangrijkste was dat we een sterk tempo hadden en dat we eigenlijk punten hadden moeten pakken. We kunnen nog steeds enkele positieve punten ontdekken: onze prestaties verbeteren en we hebben een stap voorwaarts gemaakt met de upgrades die het team heeft gebracht. We blijven hard werken en er komen binnenkort nog meer upgrades aan. In Japan kunnen we, denk ik, een nog grotere stap maken."

Ook Zhou had problemen tijdens zijn pitstop, maar dit was gerelateerd aan versnellingsbakproblemen, waar de Chinees, die vanuit de pitstraat startte en als vijftiende eindigde, heel de race last van heeft gehad. Ook hij baalt van de misgelopen punten in Melbourne. "Dit weekend was een moeilijk weekend", vertelt de Chinees tegenover F1.com. "Het starten vanuit de pitlane is altijd lastig, en omdat ik vastzat in een DRS-trein, kon ik moeilijk inhalen. Er lagen vandaag enkele punten voor ons voor het grijpen, maar helaas hebben we dat niet gedaan. Tijdens mijn tweede pitstop ondervond ik een probleem waar ik geen controle over had, gerelateerd aan mijn versnellingsbak. Toen ik om de versnelling riep, stopte de auto, wat me veel tijd kostte. Ons racetempo bleef wel behoorlijk sterk en competitief in vergelijking met de teams om ons heen."

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Stake F1 Team KICK Sauber (@stakef1team)

Kick Sauber-coureurs roepen team op tot onderzoek

Maar wil Kick Sauber in Japan mee kunnen strijden voor de punten is het volgens beide coureurs van het team wel noodzakelijk dat de problemen opgelost gaan worden. Bottas en Zhou roepen hun team daarom ook op tot onderzoek naar de pitstopproblemen. "Het is duidelijk dat we nog steeds moeten werken aan het oplossen van de pitstopproblemen, want wat we tot nu toe hebben gedaan, heeft de kans op problemen aanzienlijk verminderd, maar het risico is nog steeds aanwezig – zoals we vandaag hebben gezien. Het is een technisch probleem dat moet worden onderzocht door het team en opgelost moet worden", zo is Bottas duidelijk. 

"We moeten dit als team zijnde echt gaan onderzoek", vertelt Zhou. "Dit probleem moet nu de hoofdprioriteit van het team zijn, want dit is een probleem dat veel invloed heeft op de race en belangrijk is om op te lossen voor de aankomende races."

 

Lees ook: Gemixte resultaten voor VCARB

Lees ook: Oscar Piastri noemt teamorders tijdens race 'volkomen terecht'

Lees ook: Aston Martin-coureurs tevreden met punten na lastig weekend

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden