Ex-Formule 1-coureur en huidig testrijder bij Ferrari, Marc Gené, legt uit waarom het team koos voor de harde band bij Leclerc. Het team wilde voorkomen dat Leclerc zou leiden aan graining.
Ferrari sloeg een flater toen ze kozen om de harde banden onder Leclerc's F1-75 te schroeven. Temperatuur opbouwen in deze band leek onmogelijk en dus was er geen grip. Al gauw moest de Ferrari met de staart tussen de benen terug naar de pits om over te stappen naar een setje softs. Ferrari testrijder Marc Gené geeft op Twitter wekelijks tekst en uitleg na de races over de strategie van Ferrari. Hij geeft een inkijkje in de denkwijze bij de Scuderia.
Yesterday’s race was below par, we know that.
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) August 1, 2022
We’ll debrief as a team, analyse what went wrong and push to improve.
We’re not stopping. Summer shutdown is one week away, and we’re determined to make the most of it.#essereFerrari 🔴 #HungarianGP pic.twitter.com/1LZqryargI
Niet superieur
''Het was een extreem moeilijke dag voor ons. Het weekend begon heel erg competitief. Op vrijdag waren er hele andere temperaturen op en naast de baan. Het asfalt was 30 graden heter op vrijdag dan vandaag [zondag, 31 juli 2022].'' Dat speelde volgens Gené een sleutelrol, al zag het er op het begin nog redelijk goed uit voor het team uit Maranello. ''Charles [Leclerc] reed aan het begin van de race oké met de mediums, maar was niet zo superieur als op vrijdag. Carlos [Sainz] voelde zich ook niet zo lekker op de mediums als op vrijdag. Beide [coureurs] probeerden verschillende compounds. Carlos reed op het einde op de zachte compound, maar dat werkte niet goed voor hem. Hij had veel graining.''
Graining
Wanneer we het in de autosport hebben over graning bedoelen we het oprullen van de band. Doordat banden niet hun optimale werktemperatuur hebben komen er korrels (grains) rubber los van de band wat zorgt voor minder grip. Gené geeft aan dat graining ook een rol heeft gespeeld in de keuze voor Leclerc's harde banden. ''Met Charles probeerden we de harde compound om de graining te vermijden, maar hij kreeg het niet voor elkaar om het [de banden] te laten werken.
Triple header
Ferrari baalt enorm van deze domper en gaat kijken hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen. ''We zijn natuurlijk niet blij met het resultaat van vandaag. We weten dat het unieke omstandigheden waren waarin de F1-75 nog niet competitief is geweest dit seizoen. We gaan ons best doen om ervoor te zorgen dat we in de toekomst beter voorbereid zijn op zulke omstandigheden. Daarnaast gaan we ons natuurlijk ook voorbereiden op de triple header aan het einde van de maand met Spa, Zandvoort en Monza.
Wrapping up a tough Sunday#essereFerrari 🔴 #HungarianGP pic.twitter.com/u61WLXVS58
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) July 31, 2022
Lees ook: Verstappen: We wilden eigenlijk op de harde band starten
Lees ook: Overzicht: Wie rijdt waar in 2023?
Lees ook: Alpine reageert op vertrek Alonso