Na 24 uur lang racen is het de #7 Porsche Penske die de prestigieuze 24 uur van Daytona wint. Een heel etmaal lang werd er op het scherpst van de snede, met het mes tussen de tanden, geracet. Uiteindelijk rijdt Braziliaan Felipe Nasr zijn Porsche 963 als eerste over de finish na een bloedstollend gevecht in de eindfase. Niet alleen vooraan was het enorm spannend: door het hele veld, in alle vier de klassen, was het pas gedaan toen de finishvlag viel. Behalve bij Nederlander Job van Uitert. Zijn teamgenoot van Tower Motorsports komt met 40 seconden voorsprong de finish over en zorgt voor een Nederlandse overwinning in de LMP2-klasse.
Om 19.40 Nederlandse tijd wordt er gezwaaid met de groene vlag en gaat de iconische 24 uur van Daytona van start, en daarmee ook de Amerikaanse autosportkalender. Een terugblik naar de spectaculaire 63th Rolex 24h of Daytona:
Rustig van start
De race gaat rustig van start en er zijn weinig incidenten. Na een relatief rustig begin rijden de coureurs de schemering in, zich klaarmakend voor de eindeloze nacht.
Dit bericht op Instagram bekijken
Tijdens de nachtelijke uren zijn er wat incidenten, maar niet heel veel. Tijdens een herstart ging het helemaal fout met de #40 Cadillac, die na een spin terug de baan op komt en daarmee een kettingbotsing veroorzaakt.
Dit bericht op Instagram bekijken
Uiteindelijk keert de rust terug in de laatste nachtelijke uren en kunnen de coureurs zich voorbereiden op een spannende eindfase in de ochtend. De zon begint op te komen en de GTP-Porsches hebben een aardige voorsprong opgebouwd. De einige wagens die hen nog van een overwinning lijken te kunnen weerhouden, de #60 Acura en de #24 BMW M, zijn op een redelijke afstand gereden, waardoor niets ze in de weg lijkt te zitten voor een tweede overwinning op rij.
Uiteindelijk gooit Colton Herta roet in het eten, zo lijkt het. Hij rijdt zijn LMP2 in de muur en veroorzaakt een Full Course Yellow (FCY). Het hele veld komt weer bij elkaar en met iets minder dan 6 uur te gaan wordt het toch nog spannend. Bij de herstart is er contact in het GTD-veld, waardoor er weer een FCY is. Ditmaal duurt dat echter korter en kan er met nog een paar uur te gaan weer vrijuit geracet worden. Het blijft lang groen, wat ervoor zorgt dat er meerdere duels kunnen worden hervat.
Elbows out
In de GTD-klasse zijn de gaten gedurende de race heel klein. Ford, BMW en Corvette lijken de grootste kanshebbers voor de overwinning. Met nog enkele uren te racen gaat de #4 Corvette van Pratt Miller, Nicky Catburg en Nicolás Varronne aan de leiding, met de #1 BMW M4 van Connor de Phillipi in zijn kielzog. Zijn teamgenoot, de #48 BMW, rijdt vlak voor de Corvette met een ronde achterstand en probeert de Corvette af te remmen door hard op de rem te trappen in de langzame bochten. Uiteindelijk gaat het fout: de #48 remt te opzichtig op een illegale manier, waardoor de #1 BMW buitenom om de Corvette heen probeert te rijden. Logischerwijs geïrriteerd stuurt deze naar buiten en duwt daarbij de BMW van de baan. Als de #48 naar binnen gaat heeft Miller nog een boodschap voor hem:
Dit bericht op Instagram bekijken
Het gevecht gaat later in de race verder, met hulp van de #3 Corvette. De #1 BMW racet, net als met de #4 Corvette, met de elbows out.
Bloedstollende eindfase
Door een stilstaande LMP2 komt er een nieuwe gele vlag. Het GTP-veld komt weer dicht bij elkaar, met de #7 Porsche Penske van Felipe Nasr op kop, gevolgd door de #24 BMW van Dries Vanthoor, de #6 Porsche Penske van Kevin Estre en de #60 Acura van Tom Blomqvist. Een stevig gevecht tussen de Porsche en de BMW volgt, maar uiteindelijk slaagt Nasr erin op kop te blijven, ook door schade bij de BMW.
Dit bericht op Instagram bekijken
Een gestrande Lamborghini zorgt met nog een uur te gaan voor de laatste FCY. De teams krijgen de kans om de auto's helemaal vol te gooien voor een laatste eindsprint die het allemaal gaat bepalen. Vooraan ging het gevecht tussen de BMW en de Porsches door, met een gevecht tussen Campbell in de #6 Porsche en Vanthoor in de BMW. Na een bloedstollend gevecht loopt de BMW schade op, wat de deur open zet voor Nasr om vanaf plek twee te jagen op zijn teamgenoot. De #6 wordt vertraagt door verkeer en Nasr pakt zijn kans om voorbij te gaan en de leiding te pakken. Daarmee is het gevecht echter nog niet gestreden. Enkele ronden lang gaat de battle door, waardoor inmiddels ook de op plek drie rijdende #60 Acura is aangesloten.
Dit bericht op Instagram bekijken
Met een beetje geluk met het verkeer gaat die ook voorbij aan de #6 Porsche. Nasr is inmiddels aan de horizon verdwenen en behaalt de tweede zege op rij voor Porsche Penske.
Dit bericht op Instagram bekijken
Nederlandse winnaar
Tussen al het geweld zou je bijna vergeten dat er ook een Nederlander heeft gewonnen. In de LMP2-klasse is het een paar minuten voor tijd zo goed als zeker: Job van Uitert wint met zijn team Tower Motorsports bij de LMP2's! In de GTD's is het Ford dat de overwinning pakt. Indy Dontje was met zijn #57 Mercdes AMG een favoriet voor de overwinning, maar dat leek in het water te vallen door pech in de beginfase. Toch wist het team met een slimme strategie terug te keren naar de lead lap en een vierde plaats veilig te stellen. Renger van de Zande kende een minder goede 24 uur van Daytona: met teamgenoot Alex Palau achter het stuur kreeg de #93 Acura pech en liepen ze meerdere ronden achterstand op.
Lees ook: Drama voor Renger van de Zande in 24 uur van Daytona
Lees ook: Kevin Magnussen ziet Verstappen overstap maken naar 24 uur van Daytona
Lees ook: Max Verstappen: “Dat heeft me de coureur gemaakt die ik vandaag ben”