Nyck de Vries, coureur voor Mercedes Benz-EQ in de Formule E, staat momenteel eerste in het Formule E-kampioenschap. De Nederlander is niet tevreden met het kwalificatieformat, maar is wel positief over zijn team en zijn prestaties.
Voor het begin van het Formule E-seizoen sprak Grand Prix Radio ook met Nyck de Vries. Toen zei De Vries dat Mercedes moet toeslaan wanneer de eindstand wordt bepaald. Met nog twee races te gaan in het Formule E-kampioenschap vindt de Nederlander het moeilijk om te zeggen dat het moment van toeslaan is aangebroken. "Ik kan het heel moeilijk inschatten en overzien. Ik vind het niet leuk om dit onderwerp steeds aan te snijden, maar het is helaas de realiteit. Ik heb het natuurlijk over de kwalificatiegroepen", vertelt De Vries. Hij geeft aan dat de stand in het kampioenschap niet reflecteert wat het zou moeten reflecteren.
De Formule E heeft een ander kwalificatieformat dan de Formule 1. De coureurs worden opgedeeld in vier groepen op basis van de stand in het kampioenschap. Vervolgens zetten de coureurs in hun eigen groep een tijd neer voor de kwalificatie. Groep één, de nummers één tot en met zes in het kampioenschap, zijn vaak in het nadeel. Die groep rijdt op de meest stoffige baan en heeft vaak geen echte kans. "De gevechten in kwalificatiegroep één worden steeds harder. Iedereen weet het, als je als eerste op de baan rijdt heb je sowieso geen kans." De Vries schetst de beste situatie voor het kampioenschap. "Het beste zou zijn om als zevende de laatste race van Berlijn in te gaan met de minste achterstand. Maar dat kun je niet sturen."
Terugblik op drie momenten
Riyadh - "Terechte winnaars"
Nyck de Vries kon het seizoen niet beter beginnen. Hij pakte pole position en won de eerste race. Zelf is hij tevreden met de openingsrace. "Het was een hartstikke goed weekend. We waren naar mijn mening de terechte winnaars. In Riyadh zat ik in kwalificatiegroep twee, maar we waren gewoon het sterkst. We waren het snelste in beide trainingen. Als je dan ook in een goede kwalificatiegroep zit, kun je veel punten scoren." Volgens De Vries hangt het Formule E-kampioenschap echt te veel af van het kwalificatieformat. In Mexico waren de Mercedessen namelijk ook het snelste, maar stonden ze als negentiende op de grid. "Ik denk niet dat dit echt de bedoeling is. Het is mooi om het een beetje onvoorspelbaar te houden, maar dat is nu niet nodig. De teams en rijders zitten namelijk al heel dicht bij elkaar."
Valencia - "Te kort door de bocht om alle schuld bij de organisatie te leggen"
Een aantal races na Riyadh won De Vries de E-Prix van Valencia. Na een knotsgek einde kwam hij als eerste over de streep. Vlak voor het einde van de race kwam er een safety car waardoor er energie werd weggehaald bij de coureurs. In plaats van één ronde moesten de coureurs nog twee ronden. Meer dan de helft van de coureurs wist daardoor niet te finishen. Robin Frijns vond die regeling te ver gaan, De Vries ziet het genuanceerder. "Ik vind het té kort door de bocht om alle schuld bij de organisatie neer te leggen. António (Félix da Costa, red.) had bij de herstart de kans om de race niet één ronde maar twee ronden langer te laten duren. Dat was heel simpel: hij had langzaam moeten rijden, dan was de tijd om geweest, duurde de race nog één ronde en was er geen probleem geweest", vertelt Nyck. Hetzelfde gebeurde bij Stoffel Vandoorne in Rome en tijdens de tweede race in Valencia met Jake Dennis. "Zij (DS TECHEETAH, red.) hadden alles in handen, maar kozen er zelf voor om het niet te doen."
Monaco - "Vanaf laatste plek in Monaco ben je kansloos"
De E-Prix van Monaco was een veelbelovend weekend voor De Vries. Omdat Monaco een 'vast' circuit is maken de kwalificatiegroepen niet heel veel meer uit. Maar De Vries maakte een fout in de kwalificatie waardoor hij van achteren moest komen. Zelf noemt hij het niet een fout. "Ik weet niet of je het een fout kunt noemen. Het was een heel ongelukkig moment. Ik raakte in de chicane met mijn hand een switch op het stuur aan die de powermode aanpast." In de Formule E wordt er namelijk gereden met twee verschillende powermodes. Tijdens de race wordt er met 200kw gereden. Bij de kwalificatie en als je attack mode hebt, loopt het op naar 250kw. De Vries raakte dus met zijn hand de switch waardoor zijn vermogen terugviel met 50kw. "Ik startte toen als laatste en we hebben onderdelen vervangen. Als je dat een andere keer doet, pak je een penalty, vanaf de laatste plek in Monaco ben je toch kansloos", aldus De Vries.
Championshipleader 💪🏻
Robin Frijns eindigde vanmiddag tijdens de Monaco EPrix kort achter winnaar Antonio Felix da Costa en pakt hiermee de koppositie in het kampioenschap ⚡De Limburger heeft een voorsprong van 5 punten te pakken op achtervolger Nyck de Vries 👋🏻#ZiggoSportF1 pic.twitter.com/aaa4PcmrpM
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) May 8, 2021
Volgend jaar
Op de vraag of De Vries al weet wat hij volgend jaar gaat doen, is hij duidelijk. "De tijd zal het leren. Ik kan daar nu nog niet veel over zeggen. In de loop van het jaar gaan jullie het horen", aldus De Vries.
14 augustus komt Nyck de Vries weer in actie in de Formule E. Houd Grand Prix Radio in de gaten voor meer updates over de Formule E!
Lees ook: Robin Frijns: “Punten pakken belangrijkste in New York”
Lees ook: Nyck de Vries over New York: “In alle eerlijkheid, ik heb geen idee”
Lees ook: Rudy van Buren: “Blij om deze lijn door te trekken”