Esteban Ocon maakt geen geheim van zijn frustratie na weer een gemiste kans voor Haas in België. Het Amerikaanse team verloor cruciale punten door te laat over te schakelen van intermediates naar de droogweer banden, terwijl teambaas Ayao Komatsu eerder nog benadrukte dat dit soort fouten niet meer mochten gebeuren. Oliver Bearman en Ocon reden aanvankelijk op de elfde en twaalfde plek, maar eindigden uiteindelijk als elfde en vijftiende na strategische blunders.
De Franse coureur verloor maar liefst 28 seconden op Lewis Hamilton, die als eerste wisselde naar slicks. Ocon was zelfs de laatste coureur die de overstap maakte en kreeg bovendien gebruikte banden terwijl er nieuwe beschikbaar waren. "Frustrerend", zegt Ocon tegenover Motorsport.com. "Er zijn twee cruciale beslissingen die we niet goed hebben genomen. Ten eerste hebben we twee laps te laat gepit. We moeten deze laatste twee races reviewen omdat ik het gevoel heb dat we het in natte omstandigheden niet op een rijtje krijgen." De tweede fout was volgens Ocon nog pijnlijker: "We pitten naar een gebruikte set banden terwijl we een nieuwe set klaar hadden staan. Ik heb dus 35 ronden op gebruikte banden gereden. Dat is een grote en kostbare fout."
Bearman worstelt met technische problemen
Teamgenoot Oliver Bearman had zijn eigen problemen tijdens de race. De jonge Brit kampt met technische issues aan zijn power unit: "Ongelooflijk frustrerend. We pitten een lap te laat van inter naar slick en werden door een paar coureurs onderuit gehaald", aldus Bearman. "Eerlijk gezegd gaf ik niet veel feedback over de baan omdat ik bezig was met een motorprobleem. Ik had moeite met mijn batterijlading."
View this post on Instagram
Sprint biedt troost
Haas scoorde wel zes waardevolle punten in de sprintrace met een opmerkelijke vijfde en zevende plaats voor Bearman en Ocon. Daarmee sluiten ze verder aan bij Aston Martin op de achtste plek in het constructeurskampioenschap. Ocon kijkt voorzichtig vooruit naar Hongarije. "We moeten alles op orde krijgen voordat we daar aankomen. Maar er is geen reden waarom we daar niet zouden moeten presteren."
Lees ook: Leclerc tevreden met podiumplaats in België na 'hoge druk' van Verstappen
Lees ook: Stella over dominantie McLaren: "We kunnen niet achterover leunen"
Lees ook: Revolut wordt titelsponsor van Audi F1-team vanaf 2026