Opnieuw felle strijd tussen Alpine-coureurs

Esteban Ocon GP Oostenrijk 2024

Het Alpine F1 Team is de afgelopen weken opgeklommen van het langzaamste team naar het vijfde team op de grid, maar dit het seizoen van het Franse team wordt toch vooral overschaduwd door de onderlinge rivaliteit tussen Pierre Gasly en Esteban ocon. In deze strijd tussen de teamgenoten kwam tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een nieuw hoofdstuk, nadat Ocon en Gasly elkaar tegenkwamen in bocht 3.

Het Alpine F1 Team heeft de laatste weken flinke stappen gezet. De A524 was aan het begin van het seizoen veel te zwaar en het duurde even voordat het team het gewicht van de bolide beter op orde had. Vanaf het Grand Prix-weekend in Miami heeft het team uit Enstone de vruchten geplukt van de lichtere bolide. In Miami, Monaco, Canada en Spanje pakte het team punten, maar die weekenden werden overschaduwd door de onderlinge rivaliteit tussen Gasly en Ocon. In Monaco veroorzaakte Ocon een crash met zijn teamgenoot, door in ronde 1 een te optimistische inhaalactie in te zetten, en ook in Canada was er onenigheid tussen de twee teamgenoten. In Spanje leek de strijdbijl begraven en zetten beide Franse haantjes hun beste beentje voor. Er viel geen onvertogen woord en de twee reden elkaar niet in de weg. Mogelijk had het iets te maken met de aanwezigheid van Flavio Briatore, de oude rot in het Formule 1-vak die door Alpine is aangesteld als adviseur. 

Strijd gaat verder in Oostenrijk

Maar in Oostenrijk werd er een nieuw hoofdstuk bijgeschreven in de onderlinge rivaliteit tussen de twee teamgenoten. Tijdens de GP van Oostenrijk startte Ocon vanaf de tiende positie en mocht Gasly de race aanvangen vanaf de dertiende plek. Het lukte de twee coureurs deze keer echter niet om beiden in de punten te eindigen. Het was Gasly die door de uitvalbeurt van Norris nog een puntje overhield aan de race op de Red Bull Ring, terwijl Ocon het moest doen met P12. Maar het gesprek na de race ging toch vooral over de nieuwe clash tussen de twee Fransen. In ronde 33 kwamen de twee kemphanen achter elkaar te rijden, Ocon reed voorop (P11), maar Gasly (P12) was beduidend sneller. Nadat Ocon bij het ingaan van ronde 35 Fernando Alonso verschalkte in bocht 1 voor P10, was het Gasly die een dubbele slipstream had richting bocht 3.

Het leidde tot een zwaarbevochten duel tussen de twee Alpine-coureurs, die zoals gewoonlijk niet aarzelden om wiel-aan-wiel te racen. Gasly pakte Alonso, die geblokt werd door Ocon, en de ex-Red Bull-coureur zette de aanval in om buitenom zijn teamgenoot in te halen. Gasly lag voor bij het ingaan van de bocht, maar Ocon liet zijn bolide naar buiten lopen, waardoor Gasly van de baan moest gaan om contact te voorkomen. Gasly was niet blij en klaagde over de boardradio over het rijgedrag van zijn 27-jarige teamgenoot, die bij de tweede poging van Gasly in ronde 41 wel meer ruimte liet toen Gasly buitenom ging in bocht 4. Daarna reed de 28-jarige coureur uiteindelijk gemakkelijk weg bij Ocon.

pierre gasly alpine 2024 japan

Foto: Alpine F1 Team

"Vanaf mijn kant heb ik het netjes gehouden"

De winnaar van de Grand Prix van Italië van 2020 vond het een goed gevecht, maar kwam ook met een steek onder water richting zijn teamgenoot. "Het was behoorlijk intens", vertelt Gasly tegenover F1.com. "We zijn F1-coureurs, dan moet je hard racen. Dat is ook wat we leuk vinden. Soms is het fijn om wat ruimte te hebben, maar soms is er geen ruimte en dan moet je andere manier vinden om langs iemand te komen. Vanaf mijn kant heb ik het netjes gehouden. Ik heb er alles aan gedaan om een punt te pakken, dat is gelukt, en dat is ook het belangrijkste."

Gasly komt met dat ene puntje op 400 punten in zijn F1-carrière, en het was ook nog eens zijn vierde puntenfinish op rij. "In die zin was het een bevredigende dag, maar het was een race waarvan ik zeker weet dat we die in detail zullen bekijken om een ​​paar dingen te verbeteren", verklaart de 28-jarige coureur uit Rouen, die daarbij verwijst naar Haas, die ten koste van Alpine stegen naar P7 in het constructeurskampioenschap. "Ik denk dat de twee Haas-auto's iets sneller waren dan wij en aan het einde zat ik in een nek-aan-nekrace met Daniel [Ricciardo, red.], maar het was zwaar omdat het gewoon een DRS-trein was. We blijven meer vertrouwen hebben in ons pakket en het is goed voor de motivatie om te blijven pushen en prestaties aan de auto te blijven toevoegen."

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team)

"Hard, maar eerlijk gevecht"

Ook Ocon werd na de race gevraagd naar het gevecht met zijn teamgenoot en zei daar het volgende over: "Het was een hard, maar eerlijk gevecht", verklaart de 27-jarige coureur uit Évreux. "Verder heb ik er eigenlijk niets over te zeggen. Het was gewoon een goede strijd tussen ons."

Voor Ocon eindigde de GP van Oostenrijk teleurstellend. De Fransman kwam niet verder dan P12 en merkte dat hij tijdens de race van zondag minder tempo had in vergelijking met de sprintrace op zaterdag. "We hadden een zeer sterke start, precies wat we nodig hadden, want we slaagden erin Nico [Hulkenberg, red.] in de openingsronde te passeren. Een paar ronden later kwam hij weer langszij, maar we bleven bij hem tijdens de eerste stint en vanaf dat moment zou het een strategische race worden. We waren niet snel genoeg om voor punten te vechten en na onze pitstops kwamen we weer in het verkeer terecht. We hadden eerder dit weekend een beter tempo, dus we zullen alles uiteraard in detail bekijken om te verbeteren."

 

Lees ook: George Russell ziet droom werkelijkheid worden: "Het is ongelooflijk"

Lees ook: Bagnaia wint op dominante wijze TT van Assen voor derde keer op rij

Lees ook: Lewis Hamilton onthult reden voor grote achterstand op George Russell

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden