Pato O'Ward heeft afgelopen weekend de leiding in het IndyCar-kampioenschap overgenomen. Op de World Wide Technology Raceway eindigde hij als tweede achter winnaar Josef Newgarden. Het was genoeg om de leiding over te nemen aangezien zijn concurrenten betrokken waren bij een crash, die veroorzaakt werd door Rinus Veekay.
Afgelopen weekend stond er naast de 24 uur van Le Mans ook een IndyCar-race op het programma. De dertiende ronde van het kampioenschap werd verreden op de World Wide Technology Raceway. Josef Newgarden wist de race op de korte oval te winnen. Het was zijn tweede overwinning van dit seizoen. René Hoogterp, commentator bij Ziggo Sport, liet weten dat hij hierdoor een sprong maakt in het kampioenschap. “Natuurlijk vanwege de overwinning maar vooral vanwege het wegvallen van Palou en Dixon, de toenmalige nummers één en drie. Helaas was Rinus van Kalmthout hier de veroorzaker van. De mannen raakten elkaar bij een herstart.”
Oi oi oi, Rinus VeeKay schakelt zichzelf en de competitie uit 😫
Hij nam titelkandidaten Scott Dixon en Alex Palou mee in de malaise 😳'Ik hoop dat de gifbeker nu leeg is. De komende circuits liggen m, ik richt mijn vizier op de wedstrijden daar.' aldus VeeKay 💬#ZiggoSportF1 pic.twitter.com/ujm052KjJ7
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) August 22, 2021
Crash heeft gevolgen voor kampioenschap
Hoogterp geeft aan dat het sowieso een rommelige race was, zeker bij de herstarts. “Rijders willen graag die spaarzame momenten gebruiken om zich naar voren te rijden.” Veekay deed het ook vaak goed bij herstarts, hij wist zich terug te vechten naar een tiende plaats na een teleurstellende kwalificatie. “Uiteindelijk moesten Dixon, Palou en Veekay de strijd voortijdig staken. Dat gaf Pato O’Ward de mogelijkheid om met een tweede plaats de leiding in het kampioenschap over te nemen.”
De hele update van René Hoogterp is te horen op Grand Prix Radio.
Lees ook: Grand Prix Radio live te beluisteren en te zien vanuit Spa
Lees ook: Nyck de Vries: “Ieder kampioenschap voelt anders”
Lees ook: Grand Prix Radio over Formule 1-seizoen tot nu toe (deel 3)