Bandenleverancier Pirelli heeft door de volle kalender van 23 races problemen met het vinden van testdagen voor het rubber van 2023. De leverancier wil 25 testdagen afwerken en dat is voor de Italianen knap lastig in te plannen. Dat meldt Motorsport.com.
De directeur van Pirelli, Mario Isola, is hard in onderhandeling voor het vinden van de testdagen met de teams en de FIA. Volgens de regelgeving moeten er 25 testdagen per jaar afgewerkt worden, maar met name in de tweede seizoenshelft lukt het vinden van een goede datum niet. "We maken gebruik van de huidige auto's en om teams te vragen langer te blijven is lastig", vertelde Isola.
Veel races
Het probleem van het langer blijven van de teams ligt met name in de logistiek door de volle kalender. "In de tweede seizoenshelft zijn er veel double- en triple-headers. Als je drie races achtereen hebt en dat je dan ook nog een test voor Pirelli moet afwerken, dat kan echt te veel gevraagd worden voor de teams. We zijn dan ook in stevige gesprekken met de FIA om de dagen alsnog vast te leggen op een gepast moment voor de teams," aldus Isola.
Plannen
In de eerste seizoenshelft heeft Pirelli twaalf testagen vastgelegd. Na de Grands Prix op Imola, de Red Bull Ring en de Hongaarse race zal er door twee teams twee dagen na het raceweekend getest worden. Het is nog niet bekendgemaakt welke teams wanneer zullen rijden. Ook is niet geopenbaard of er door de bandenleverancier de baan kunstmatig nat gemaakt wordt om zo de natweer-banden te testen. Ook gaan er geluiden rond dat er gekeken wordt naar een paar testsessies op de vrijdagen in de raceweekenden, maar dat is nog niet officieel bevestigd.
Lees ook: Frédéric Vasseur: Valterri Bottas levert geweldig werk
Lees ook: Lewis Hamilton erg tevreden met George Russell
Lees ook: Carlos Sainz over GP Australië: Plots draaide alles om