Race tegen de klok: opbouwen, testen, afbreken

door Patrick Wuite
VAR 1

Werkdruk in de autosport. Het is een thema waar vaak niet heel veel aandacht voor is, terwijl het er wel is, maar hoe hoog is die werkdruk? En hoe is het leven in de autosport? Is het te doen? Grand Prix Radio ging met Van Amersfoort Racing mee naar de Nürburgring om antwoord te geven op die vraag. In deel 2: Hoe gaat het er op het circuit aan toe?

Zondag 20 maart, 18.00 uur. Voordat de garage en auto’s opgebouwd gaat worden, gaat het team gezamenlijk naar Pistenklause, een knus en gezellig restaurant in het plaatsje Nürburg. Het hele restaurant ruikt en smaakt naar autosport. Stickers, foto’s van onder andere Gilles Villeneuve, Nick Heidfeld en natuurlijk Michael Schumacher, petjes, en handtekeningen op de muur. Je komt het allemaal tegen. Als het eten geserveerd wordt, staat de Grand Prix van Saoedi-Arabië in de Formule 1 op punt van beginnen. Vrijwel gelijk pakken de meeste hun telefoons uit hun broekzak, openen ze de F1TV-app en gaan ze rustig de race kijken.

Een uurtje later, als het zonnetje aan het zakken is, is het al behoorlijk afgekoeld en gaan we gelijk op de voet naar de paddock van het circuit. Het is stil en leeg in de paddock.  Je kan er een speld horen vallen, maar die stilte verstomt als iets voor 20.00 uur de brullende motor van de vrachtwagen te horen is. Langzaam rijdt Jörg Marquardt de vrachtwagen achteruit en stopt hij pal voor de blauwe garagedeuren.  Eén van de monteurs pakt een klein kastje erbij, drukt op een knop en de laadklep van de vrachtwagen springt open. De opbouwwerkzaamheden kunnen beginnen. Iedereen helpt een handje mee, want alles moet vannacht opgebouwd zijn, want maandagochtend om 09.00 uur moeten de auto’s de baan op. Tijd om aan de slag te gaan. 

VAR 2

Werkdruk

In de Formule 1 waakt men voor een te hoge werkdruk. Bij één van de kleinere renstallen, Haas, zijn er vorig jaar meerdere personeelsleden vertrokken, omdat ze het fysiek en mentaal niet meer aankonden, zo verklapte ex-Formule 1-coureur Nikita Mazepin aan Racingnews365. Ook in de EuroFormula Open is die werkdruk er, zo bevestigt Marieke Stuff, één van de monteurs van het team. “Maar het is wel te doen. Autosport is één en al werkdruk. Als je daar niet tegen kan, dan is dit gewoon niet de juiste plek”, stelt Stuff. “Fysiek is het niet zo zwaar, tenzij je lange dagen maakt, maar het is vooral mentaal zwaar werk. Je moet voortdurend blijven opletten en geen fouten maken. Je moet niet 100 procent geven, maar 120 procent. Je moet altijd scherp zijn”, vertelt de monteur.

Teammanager Daniëlle Geel herkent dat. “Er ligt altijd een druk op je, want je concurrenten zijn ook voortdurend aan het innoveren en verbeteren. En daar moet je wel tegen kunnen opboksen. Die druk staat dus altijd op je, maar het ene moment wat meer dan op het andere moment. Als benzine dus niet in je bloed zit, heb je hier niks te zoeken”, tekent Geel op.

Way of life

Ondertussen maakt het team veel progressie met het opbouwen van de garage. De auto’s en banden zijn de pits binnengerold en de engineerruimte, met computers, laptops en een printer, is opgebouwd. Teammanager Daniëlle Geel helpt ook mee met het opbouwen van de garage. Zij tilt samen met Jörg Marquardt, de vrachtwagenchauffeur, een tafel uit de vrachtwagen. Ze lopen naar de garage en Marquardt zet vervolgens de tafel in elkaar. Intussen rolt Geel twee kratten de garage binnen. Ze opent het bovenste krat, pakt een tafelkleed eruit en bedekt daarmee de tafel. Vervolgens haalt ze een koffiezet- en een cup-a-soup-apparaat uit het krat en zet die op de tafel. Het opbouwen van de garage neemt normaal gesproken zo’n twee uur in beslag, zo ook deze keer, want rond 22:00 uur zijn de opbouwwerkzaamheden afgerond. De monteurs werken nog anderhalf uur door, zodat de auto’s op maandagochtend om 09:00 uur gelijk het asfalt op kunnen.

Maandagochtend 06.30 uur. Terwijl de mistbanken langzaam optrekken en het zonnetje door de mist probeert te breken, gaat de wekker al. Om 07.30 uur moet het team al op het circuit zijn om de laatste voorbereidingen te treffen, voordat de auto’s het grijze lint gaan betreden. Het wordt weer een lange dag, zoals zo vaak en dat was in het begin wel even wennen voor de nieuwbakken teammanager. “Ik was het totaal niet gewend om zulke lange dagen te maken en zo door te bikkelen, maar je raakt er wel aan gewend. Het is een way of life", aldus Geel.

VAR 3

Testen

Dan is het zover. De coureurs doen hun oortjes in, balaclava en helm op en stappen in de auto. De Mercedes-motoren brullen. De coureurs rijden naar het einde van de pitstraat, waar het licht op groen springt. Tijd voor actie. Maar ook als de auto’s op het asfalt te vinden zijn, is het werk van de monteurs en engineers nog niet gedaan. De engineers praten via de radio met de coureurs, en de monteurs communiceren door middel van pitborden met de coureurs, waarop ze aangeven hoeveel rondes de coureurs nog moeten rijden, voordat ze de pitstraat moeten opzoeken. Als de auto’s terug zijn in de garage, is er zeker wat te doen. Er wordt een nieuw setje banden op de auto gezet , de ophanging wordt gecontroleerd, de setup wordt aangepast en het belangrijkste: de monteurs kijken of alle componenten nog goed werken. 

Woensdag 09.30 uur. De laatste dag in Duitsland is aangebroken. Omdat het team dinsdag tot laat is doorgegaan en er niet heel veel meer te doen is, mag het team langer in bed blijven liggen. De auto’s worden klaargemaakt voor vertrek en vervolgens is het tijd om alles in te laden. Terwijl de regen zachtjes op de ruit van de vrachtwagen tikt, komt het Van Amersfoort Racing-busje de paddock ingereden. Iedereen stapt uit. Marquardt loopt naar de deur en steekt de sleutel in het gat van de deur. Tijd om aan de slag te gaan. Het streven is om voor de avondspits te vertrekken, maar om dat te halen moet het team flink door werken, maar ze halen het. Voor 16.00 uur is alles ingepakt en de garage schoongeveegd. Geel loopt naar de administratie van het circuit en overhandigt de sleutels van de garage. Ze loopt terug naar het busje en praat nog even met Marquardt, die de vrachtwagen weer meeneemt naar Nederland. En vervolgens is het tijd om te gaan. Het testevenement in Duitsland zit erop. Op naar het volgende weekend.

VAR 4

Lees ook: Race tegen de klok:In het spoor van een vrachtwagenchauffeur

Lees ook: Coureurs klagen over Miami-asfalt: Het is een grap

Lees ook: Alles over de nieuwe Grand Prix Radio app, mét sliderfunctie 

door Patrick Wuite

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen