George Russell is van mening dat de problemen van Mercedes dit jaar met de W15 het gevolg zijn van het feit dat het team de problemen met de auto van vorig jaar heeft proberen te overcompenseren. De Brit verwacht ook geen snelle oplossing van de problemen.
Mercedes-coureurs George Russell en Lewis Hamilton kenden een moeizame zaterdag tijdens de Grand Prix van Miami. De twee Britten eindigden respectievelijk als twaalfde en zestiende in de sprintrace en kwamen in de kwalificatie voor de race van zondag niet verder dan startplekken zeven en acht. Vooral de onvoorspelbaarheid van de W15 is een zorg. Hamilton wees hierbij al naar het niet maximaal kunnen benutten van de banden, en Russell erkent deze problemen ook.
"We hadden de hele kwalificatie moeite om de banden op de juiste plek te krijgen", verklaart de enelvoudig Grand Prix-winnaar tegenover F1.com. "Ze werken binnen een heel klein tijdsbestek en we zagen met Lewis in Q2 dat wanneer we ze op een betere plek konden krijgen, we goede banden hadden. We moeten realistisch zijn en tenzij we de perfecte ronde rijden, gaan P7 en P8 over waar onze auto momenteel staat", aldus de Brit.
Foto: Mercedes AMG F1 Team
Russell: "We zijn te ver de andere kant op gegaan"
Hoewel de Mercedes-bolide op goede momenten beter oogt dan zijn voorgangers, denkt Russell dat sommige van de huidige problemen het gevolg zijn van het feit dat het team te ver is gegaan bij het aanpakken van eerdere problemen. "We weten dat we met een aantal van de aanpassingen die we sinds eind vorig jaar hebben doorgevoerd, misschien hebben overgecompenseerd", vertelt de Brit tegenover Sky Sports. "De huidige beperkingen van de auto zijn totaal anders dan wat we twaalf maanden geleden hadden. We hebben veel werk gedaan om problemen op te lossen, maar we zijn daarbij een beetje te ver de andere kant op gegaan. We weten dus dat we moeten verbeteren, en snel ook."
Volgens Russell begrijpt het team wat het fout heeft gedaan met de auto van 2024 en is het nu zaak om die met nieuwe onderdelen aan te pakken. Op de vraag hoe dat moet gebeuren, zei Russell: "Als we naar de data kijken, begrijpen we waarom we er nu zo voor staan. We zijn nu van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan. We moeten een paar passen terugzetten en ergens halverwege uitkomen."
Geen snelle oplossing
Hoelang dat gaat duren, kon Russell niet zeggen, maar een snelle oplossing is er niet. "Het duurt acht weken om ontwikkelingen en upgrades door te voeren in de auto. Je ontdekt een probleem [tijdens, red.] race één of race twee en je kunt die upgrades niet zomaar in de volgende race meenemen. Je moet ze in de windtunnel stoppen. Iemand moet het ontwerpen, iemand moet het tekenen en iemand moet het bouwen, en dan ben je halverwege het seizoen. Daarom is het ook zo moeilijk als je achterstaat om ineens die vooruitgang te boeken. Iedereen verwacht het morgen en we willen het morgen, geloof me, maar dit is de realiteit van F1."
Lees ook: Hamilton stipt pijnpunt Mercedes-bolide aan: "Kunnen niet het maximale uit de banden halen"
Lees ook: Sauber-coureurs na matige kwalificatie: "Met ons racetempo moeten we dit goed kunnen maken"
Lees ook: Verstappen na pole: "Het was niet het leukste rondje uit mijn carrière"