Lewis Hamilton kende geen lekkere dag op het Miami International Autodrome. De zevenvoudig wereldkampioen eindigde tijdens de sprintrace als zestiende na een straf en kwam tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van zondag niet verder dan P8. De Brit spreekt van een positievere dag dan de vrijdag, maar stipt ook een pijnpunt van de W15 aan.
Lewis Hamilton had een drukke middag in Miami. De zevenvoudig wereldkampioen startte de sprintrace vanaf P12 en zag een gat aan de binnenkant in bocht 1 en ging ervoor. De Brit kon echter niet op tijd stoppen en reed tegen Alonso aan. Hamilton kon zonder schade en ook zonder straf door, terwijl Alonso terugviel naar P18 en Norris en Stroll na contact met elkaar uitvielen. Daarna leek het er voor Hamilton goed uit te zien om punten te pakken tijdens de sprintrace, maar de Brit had veel moeite om voorbij Kevin Magnussen te komen. De Mercedes-coureur kwam op zijn weg richting de punten veelvoudig in aanraking met Magnussen, waarvoor de Deen vier straffen ontving ter waarde van 35 seconden. Nadat Hamilton na meerdere pogingen eindelijk voorbij de Haas-coureur was, kwam de Brit Yuki Tsunoda tegen. In de laatste ronde lukte het Hamilton om Tsunoda te verschalken en alsnog het laatste punt te pakken.
Maar dat feest gaat uiteindelijk niet door. Hamilton heeft namelijk een drive-through penalty ontvangen, die na het vallen van de vlag is omgezet in een twintig seconden straf. Die straf krijgt Hamilton voor te hard rijden in de pitstraat tijdens de safety car periode. Hierdoor viel hij terug van de achtste positie - wat hem één wk-punt had opgeleverd - naar de zestiende positie.
Foto: Mercedes AMG F1 Team
Hamilton: "Kunnen de banden niet maximaal benutten"
De kwalificatie verliep in ieder geval een stuk beter voor Hamilton dan de versie van gisteren. Tijdens de sprintkwalificatie kwamen Russell en Hamilton niet verder na P11 en P12, terwijl beide coureurs tijdens de 'reguliere' kwalificatie wel Q3 wisten te bereiken. De zevenvoudig wereldkampioen liet in Q1 en Q2 over de boardradio zelfs weten dat 'hij veel meer grip had' ten opzichte van de sprintkwalificatie, en noteerde in het tweede deel van de kwalificatie zelfs de tweede tijd. Maar eenmaal in Q3 had Hamilton niet het tempo en kwam hij niet verder dan P8.
De Mercedes-coureur spreekt van een positievere dag dan de vrijdag, maar stipt ook een pijnpunt aan van de W15. "Over het geheel genomen was het een veel positievere dag dan gisteren", begint Hamilton zijn verhaal tegenover F1.com. "Dat gezegd hebbende, deze banden zijn zo gevoelig en het is een uitdaging om ze van ronde tot ronde consistent te laten werken. De temperatuur en grip op het circuit waren tijdens de kwalificatie vergelijkbaar, maar we hadden elke ronde moeite om het maximale potentieel te realiseren. We hadden aan het einde van Q2 een glimp van wat mogelijk was, maar we konden het niet waarmaken in Q3. Het is een gebied waar we ons op richten."
De 39-jarige coureur benadrukt ook dat Mercedes al heel het jaar problemen heeft om te begrijpen hoe ze banden maximaal kunnen benutten. "Proberen de banden aan het werk te krijgen en gedurende de hele ronde het maximale potentieel te leveren, is iets waar we volgens mij moeite mee hebben", aldus de zevenvoudig wereldkampioen. "Ik denk dat er veel in deze banden zit, maar we hebben het gewoon moeilijk. We hebben ze het hele jaar niet maximaal kunnen gebruiken. Dat is ook waarom we in sommige sessies zo snel kunnen zijn en de volgende sessie moeite hebben", aldus de Brit.
Lees ook: Verstappen na pole: "Het was niet het leukste rondje uit mijn carrière"
Lees ook: Charles Leclerc weet doel niet te behalen
Lees ook: Carlos Sainz: "Circuit is op veel plekken verraderlijk"