Het team van Williams kende een redelijk seizoen in 2023. Het Britse team behaalde een aantal mooie resultaten en eindigde daardoor voor het eerst sinds 2017 in de top zeven van het constructeurskampioenschap. Aan de andere kant heeft het team ook al vroeg de focus verlegd naar 2024 om in de toekomst de stap te zetten naar de top van de Formule 1. Grand Prix Radio zet het seizoen van Williams op een rijtje.
In 2022 eindigde Williams met slechts acht punten laatste in het constructeurskampioenschap. 2023 staat voor het team dan ook in het teken van een nieuwe start. Zo vervangt Logan Sargeant de weggestuurde Nicholas Latifi en James Vowles, die jarenlang werkte als hoofd strategie bij Mercedes, vervangt de opgestapte Jost Capito als teambaas. Ook de 2023-bolide, de FW45, is aangepakt. De FW45 is ten opzichte van de FW44 voorzien van een update bij de sidepods en de vloer is aangepakt. Deze updates leveren Williams ook meteen een punt op tijdens de eerste race in Bahrein. Albon komt als tiende over de streep en dat is vooral te danken aan de enorme snelheid van de FW45 op de rechte stukken. Hierdoor kan de Thaise Brit Tsunoda van zich afhouden. Dit blijkt ook meteen het enige puntje dat de Britse renstal weet te pakken in de eerste zeven races van het seizoen. Dit komt met name doordat de FW45 een tekort aan downforce heeft, wat ze opbreekt in de meeste races. In Australië lijkt Albon nog wel op weg naar punten, maar de Williams-coureur verliest, rijdend op P6, de controle over zijn auto en gaat hard de bandenstapels in.
Dit is een premium update van Grand Prix Radio. Door je te abonneren op deze updates via onze apps steun je de constante ontwikkeling van Grand Prix Radio en krijg je toegang tot nog meer unieke verhalen, video’s en foto’s over de autosport. De premium updates van Grand Prix Radio kun je lezen in de Grand Prix Radio apps.