alonso sprint imola

Het seizoen 2022 staat op het punt te beginnen. Reden voor Grand Prix Radio om terug te blikken op een paar memorabele seizoensopeners uit het verleden. Welke is jouw favoriet? 

Grand Prix van Australië 1999
Net zoals in 1998, toen McLaren uit de startblokken schoot met een dubbelzege, domineert McLaren op zaterdag. Michael Schumacher in de Ferrari heeft geen schijn van kans tegen het nieuwe wapen van Mika Hakkinen David Coulthard, de MP4-14. Hij moet maar liefst 1,3 seconden toegeven op het McLaren-duo en dus vreest Ferrari voor het ergste. Het wordt nog erger nadat Schumacher zijn Ferrari laat afslaan bij de start, met een inhaalrace tot gevolg. En dus moet Eddie Irvine, de Noord-Ier die tot op dat moment niet echt potten wist te breken bij Ferrari, het ineens doen voor de Italianen.

Makkelijker gezegd dan gedaan met de dominantie van McLaren in het achterhoofd. Maar de nieuwe McLaren is niet heel erg betrouwbaar. Na 13 rondes moet David Coulthard de strijd staken en na een Safety Car-fase enige tijd later krijgt Mika Hakkinen problemen met het gaspedaal. En dus erft Eddie Irvine de leiding van de race. Hij staat wel onder grote druk van Jordan-coureur Heinz-Harald Frentzen, maar weet de Duitser achter zich te houden en wint voor het eerst in de Formule 1. Hij zou er dat jaar nog drie winnen (Oostenrijk, Duitsland en Maleisië), maar werd net geen wereldkampioen. 

Grand Prix van Australië 2003
Ferrari begint 2003, net zoals in 2002, niet met de nieuwe bolide, maar maken in Australië gebruik van de F2002, maar dat maakt niet heel veel uit in de kwalificatie. Michael Schumacher en zijn secondant Rubens Barrichello zijn maar liefst een seconde sneller dan de concurrentie. Alles wijst erop dat Ferrari wel eventjes de race gaat winnen op zondag, maar een bui kort voor de start verandert alles. De Ferrari's, op de Bridgestone-banden, kiezen voor de intermediates, terwijl de McLarens en Montoya voor de Michelin-droogweerbanden gaan. In de eerste ronde trekken Schumacher en Barrichello een gigantisch gat, maar al snel droogt de baan op en komt Schumacher naar binnen. Barrichello is dan al uitgeschakeld nadat hij zijn F2002 volledig heeft afgeschreven in bocht 5.

Montoya verovert hierdoor de leiding, terwijl Schumacher vast komt te zitten achter McLaren-coureur Kimi Räikkönen. Door de afwijkende strategieën komen ze uiteindelijk aan de leiding van de race te liggen, maar de Fin heeft te hard gereden in de pitstraat en krijgt een drive-through penalty. Een kans voor Schumacher dus om de race toch te winnen, maar dan breekt ineens zijn bargeboard af en moet hij nog naar binnen voor brandstof. En dus komt Montoya weer aan de leiding te liggen, maar hij vergaloppeert zich in bocht 1 en verliest de leiding aan David Coulthard, in de tweede McLaren. Hij houdt wel zijn hoofd koel en wint voor de dertiende, en uiteindelijk ook zijn laatste, keer in de Formule 1, voor Montoya en teamgenoot Räikkönen. Schumacher moet genoegen nemen met P4. 

David Coulthard McLaren

Grand Prix van Bahrein 2006
Ferrari is terug van weggeweest. Na een desastreus 2005 met slechts één overwinning op Indianapolis, in de beruchte race waarin slechts zes auto's meededen, verovert Ferrari de eerste startrij in Bahrein, met Michael Schumacher op pole voor zijn nieuwe teamgenoot Felipe Massa. Regerend wereldkampioen Fernando Alonso vangt de race aan als vierde, maar heeft wat meer brandstof aan boord en dat werpt zijn vruchten af. Bij de start passeert hij gelijk Jenson Button en Felipe Massa en ligt hij tweede achter Schumacher. In de zevende ronde krijgt Alonso de schrik van zijn leven als Massa zijn Ferrari kwijtraakt aan het einde van het lange rechte stuk.

Als de Spanjaard een fractie eerder de bocht had aangesneden, had Massa hem vol getorpedeerd, maar Alonso heeft het in de gaten, wijkt uit en behoudt zijn tweede positie. Wat volgt is strategisch spel tussen Ferrari en Renault. Bij de eerste pitstop krijgt Alonso meer brandstof mee, zodat hij langer kan doorrijden dan Schumacher. Aan het einde van ronde 35 gaat Schumacher naar binnen voor zijn tweede stop en erft Alonso de leiding. De Renault-coureur versnelt en vier rondes later rijdt hij de pitstraat in. Door een uitstekende pitstop van Renault - een seconde sneller dan Ferrari - zit Alonso aan het einde van het lange rechte stuk naast Schumacher en doordat de coureur uit Oviedo de binnenbocht heeft, behoudt hij de leiding. De eerste klap was een daalder waard. Alonso wint en wordt uiteindelijk na een zinderend duel voor de tweede keer kampioen. 

Bahrein 2006

Grand Prix van Australië 2008
Ferrari gaat met veel vertrouwen naar Australië. De nieuwe F2008 was competitief tijdens de wintertesten en dus rekende men op een vrij eenvoudige overwinning voor Ferrari in Melbourne, maar vanaf het moment dat de auto de baan op gaat, gaat zowat alles mis bij de Italianen. De Ferrari van Kimi Räikkönen valt stil in Q1 en kan daardoor niet deelnemen aan Q2 en begint de race als vijftiende, terwijl teamgenoot Felipe Massa, die nooit echt lekker gaat op het Albert Park Circuit, blijft steken op P4. Na de eerste bocht kan hij de overwinning al vergeten, nadat hij de muur raakt. Achter de gespinde Massa gaat het helemaal mis. Vijf coureurs liggen uit de race na een kettingbotsing in bocht 1 en dat uitvallersaantal loopt gestaag op gedurende de race. De rampendag van Massa gaat verder als hij ervaren rot David Coulthard wil inhalen.

De twee raken elkaar, en daarbij breekt de ophanging van de Schot af en moet hij zijn Red Bull parkeren. Vier rondes later is de lijdensweg van Massa ook voorbij als zijn Ferrari-krachtbron het begeeft. Teamgenoot Räikkönen ligt op dat moment derde, maar remt veel te laat in een poging landgenoot Heikki Kovalainen in te halen. Een tripje door de grindbak volgt en Räikkönen ligt gelijk laatste. Even later wil hij in diezelfde bocht Timo Glock inhalen, maar bij het insturen van de bocht raakt hij het gras en spint hij om. Ook hij haalt het einde van de race niet, nadat zijn motor er genoeg van had. Koren op de molen voor Lewis Hamilton en het team van McLaren, die vrij eenvoudig weten te winnen. Nick Heidfeld wordt tweede in de BMW-Sauber en Nico Rosberg completeert het podium op een dag waarin slechts zes coureurs de finish halen. 16 (!) Coureurs vallen uit. Een ware afvalwedstrijd dus.

Lewis Hamilton McLaren
Hamilton in zijn McLaren-tijd, waar hij zijn F1-debuut maakte

Grand Prix van Australië 2009
Een sprookje, ongeloof, gebeurt dit wel echt? Zomaar wat woorden die van toepassing waren in 2009. Na een turbulente winter, waarin Honda afscheid nam van de Formule 1 en Ross Brawn het team overnam voor 1 pond, verrast Brawn GP vriend en vijand in Melbourne. Tijdens de wintertesten in Barcelona blijkt dat de Brawn GP BGP 001 een snelle auto is, maar dat zij zomaar de eerste startrij zouden veroveren in Australië had niemand zien aankomen, zelfs Ross Brawn niet.

Een dubbelzege is na de start ver weg, nadat Rubens Barrichello bijna niet weg komt, maar de Braziliaan baant zich al snel een weg naar voren en ligt met een handjevol rondes te gaan vierde achter koploper én teamgenoot Jenson Button, Red Bull-coureur Sebastian Vettel en de Pool Robert Kubica, maar die laatste twee zijn in een stevig gevecht verwikkeld en schakelen elkaar met het zicht op de haven uit. En dus wordt het een Brawn GP 1-2 in hun eerste race in de Formule 1, voor de Toyota's van Jarno Trulli en Timo Glock. Sprookjes bestaan dus nog.

Australië 2009

Lees ook: Franz Tost: Yuki Tsunoda fysiek beter in vorm

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Bahrein

Lees ook: Mika Häkkinen: Max Verstappen sneller door wereldtitel

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden