De Grand Prix van Hongarije was er een met veel frustraties voor Max Verstappen, die uiteindelijk als vijfde over de streep kwam. Via de boordradio was te horen dat de Nederlander de hele race niet tevreden was.
Het team van Red Bull introduceerde dit weekend een groot upgrade-pakket. De eerste signalen op vrijdag leken positief te zijn, echter verliep de rest van het weekend niet zoals gehoopt. Tijdens de kwalificatie kwam Max Verstappen maar 0.046 seconde te kort op de pole position, terwijl teamgenoot Sergio Pérez opnieuw niet door Q1 wist te komen na een crash. Er was voor de zondag nog van alles mogelijk, maar al vroeg in de race werd al duidelijk dat de RB20 niet mee kon komen met de MCL38. "We lopen in kwalificatie- en racesnelheid achter op McLaren", maakt Verstappen duidelijk in gesprek met F1.com.
De nieuwe upgrades op de auto van de Nederlander werken nog niet naar behoren. Ondanks dat de Hungaroring op voorhand niet het beste circuit voor Red Bull zou zijn, mede door het moeizame weekend in Monaco, had de Oostenrijkse renstal op meer gehoopt in ten opzichte van McLaren. Er is dus nog duidelijk werk aan de winkel voor het team uit Milton Keynes, weet Verstappen ook. "We moeten eraan werken", vertelt hij over de upgrades. "We moeten nu analyseren hoe we het pakket dat we nu hebben kunnen verbeteren, maar dat is niet zo gedaan. Het is niet dat we volgende week ineens nieuwe upgrades op de auto hebben."
A weekend to forget, onwards to Spa.
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) July 21, 2024
Thank you for the support 🙌 pic.twitter.com/YGYfdmnjqm
Strategisch niet goed genoeg
Door de woordenwisseling tussen Verstappen en zijn engineer Gianpiero Lambiase over de boordradio, werd al duidelijk dat de drievoudig wereldkampioen het niet eens was met de strategische beslissing van de pitmuur. Na afloop van de race bleef zijn mening onveranderd. "Op een dag waar je al niet de snelste bent, denk ik dat we het beter hadden moeten doen met de strategie", concludeert Verstappen. "De eerste keer dat je wordt geundercut kan gebeuren. Dan zit ik lang vast achter Lewis en verlies ik veel tijd, laten ze me weer buiten, denkend dat we onze snelheid kunnen maximaliseren. Echter kwam ik achter achterblijvers terecht die best goede rondetijden reden", vervolgt hij. "Door binnen twee seconden van hen te komen met oude banden, verlies je veel grip. Dus zelfs door buiten blijven om het voordeel te creëren aan het einde [van de race], kon ik mijn snelheid ook niet maximaliseren. Dat was weer een slechte beslissing."
Een belangrijk element tijdens het raceweekend in Budapest waren de warme temperaturen, waardoor inhalen erg lastig was. Verstappen zat ronden lang vast achter Lewis Hamilton, die op de harde band reed in de laatste stint, ten opzichte van de mediumband van de Limburger. "Met de warme omstandigheden van vandaag was de mediumband ook geen voordeel [ten opzichte van de harde band], want de banden oververhitten al binnen twee ronden", legt Verstappen uit. "Plus onze auto is al niet de snelste, dat maakt het al met al heel lastig om terug te vechten van achteren met een track-layout als deze en de hoge temperaturen. Ik vond dat we daar meer over na hadden moeten denken met onze besluiten", aldus de Red Bull-coureur.
Foto: Red Bull Content Pool
Geen straffen na incident met Hamilton
Tijdens de race had Verstappen ook nog een aanvaring met Hamilton. In de 63 ronde zette de Nederlander de aanval in op de Mercedes-coureur, maar de twee kwamen niet ongeschonden uit de strijd. Verstappen had na afloop een duidelijke mening over het incident en haalde het de touché met Norris tijdens de Oostenrijkse Grand Prix nog even aan. "Ik heb in Oostenrijk heel veel shit over me heen gekregen, waarbij mensen zeiden dat ik bewoog onder het remmen. Richting bocht één positioneerde ik mijn auto één keer en reed ik daarna in een rechte lijn. Hij bleef tijdens het remmen maar naar rechts bewegen en daardoor blokkeerde ik ook. Ik zette mijn inhaalactie in, maar ik zag de andere auto steeds verder naar me toe komen. Daardoor blokkeerde ik, want ja, anders waren we al eerder gecrasht", legt hij uit tegenover Motorsport.com.
Lewis Hamilton dacht er echter anders over. De Brit was van mening dat het een race incident was, zo vertelde hij bij F1.com. De stewards waren het uiteindelijk eens met Hamilton, al vonden ze wel dat de zevenvoudig wereldkampioen meer had kunnen doen om het incident te voorkomen. Echter vonden ze dat er geen van beide coureurs duidelijk de schuldige was en besloten dus om geen verdere acties te ondernemen. Verstappen had nog geluk dat er geen verdere schade was aan de auto nadat zijn auto aardig hoog in de lucht kwam. Het had veel slechter kunnen aflopen, wat niet goed had geweest voor het kampioenschap van de drievoudig wereldkampioen.
VERSTAPPEN 💥 HAMILTON
— Formula 1 (@F1) July 21, 2024
A big hit which sent the Red Bull flying and ultimately ended the fight for P3 🥉#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/I7K2Nu5sgG
Lees ook: George Russell positief over resultaat: "Hoopte eigenlijk nog op P7"
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Hongarije
Lees ook: Lando Norris over teamgenoot Piastri: "Hij verdient het"