Waarom is de GP van Spanje zo belangrijk?

door Patrick Wuite
Circuit Barcelona - Catalunya

Komend weekend wordt de zesde race van het Formule 1-seizoen verreden. De Grand Prix van Spanje op het circuit Barcelona-Catalunya en die race is vrijwel elk jaar een belangrijke wedstrijd. Maar waarom is dat? Grand Prix Radio zoekt dat uit.

Sinds 1991 is de Formule 1 te gast in Montmelo, het plaatsje waar het circuit ligt, en sinds 1992 wordt de Grand Prix van Spanje, op coronajaar 2020 na, elk jaar in mei gehouden. Vaak is het één van de eerste Europese races van het seizoen en dat betekent dat de teams met tal van updates komen of zelfs een hagelnieuwe auto introduceren, omdat ze de nieuwe onderdelen met de vrachtwagen makkelijker kunnen meenemen. Zo deed Ferrari dat bijvoorbeeld in 2003, met de komst van de F2003-GA. En dat legden ze geen windeieren: Michael Schumacher won vrij eenvoudig de Grand Prix van Spanje en zijn teamgenoot Rubens Barrichello werd derde. Uiteindelijk werden ze na een gevecht met Williams en McLaren wereldkampioen. 

F2003-GA

Dubbele diffuser

In 2009, het jaar van Brawn GP, was Spanje ontzettend belangrijk voor de gevallen topteams McLaren en Ferrari. Zij kenden een desastreuze start van het seizoen, omdat de auto's neerwaartse druk misten ten opzichte van de superieure Brawns en Toyota's. Dat werd mede veroorzaakt door de welbekende dubbele diffuser, die voor aanzienlijk meer downforce zorgde. Ferrari en McLaren wilden dat die vondst verboden werd, maar daar ging de FIA niet in mee en dus moesten ze zelf zo'n diffuser ontwikkelen, maar veel leverde dat niet op. McLaren bleef pijnlijk puntloos in Spanje en Ferrari kon in de kwalificatie met Felipe Massa nog aardig de Brawns en Red Bulls bijbenen, maar in de race was het een hopeloos geval, met P6 tot gevolg. Daarop besloot Ferrari de ontwikkeling van de F60 stop te zetten en ging de focus op 2010. McLaren ging wel door met de ontwikkeling van de MP4-24, nadat de prestatiecurve drastisch kelderde na de race in Spanje. Pas in race 10 van het seizoen hadden ze alles op orde. Te laat, want Brawn GP werd kampioen. 

IJskast

Voor het gevallen topteam van dit jaar, Mercedes, wordt het daarom een belangrijk weekend. Oké het is een lang seizoen, het langste seizoen ooit, maar als het gat naar Red Bull en Ferrari nog groter wordt, dan kunnen de titelaspiraties definitief in de ijskast. In Italiaanse media wordt dan ook gesuggereerd dat Mercedes de focus op 2023 legt als de updates in Spanje niet werken zoals verwacht. Ook voor Aston Martin wordt dit het moment van de waarheid, want zij komen met een heuse B-auto naar Spanje. Kunnen ze daarmee een grote sprong maken en het middenveld verlaten? 

Mercedes W13 Saoedi Arabie vonken

Layout circuit

"Als je in Spanje sterk bent, ben je overal competitief." Vroeger werd dat heel vaak gezegd. Maar waarom? Omdat het circuit van Barcelona vrijwel alles heeft. Het heeft een lang recht stuk van bijna 1,3 kilometer, heeft snelle bochten in sector 1 en 2 en een langzame derde sector, waar je de downforce nodig hebt. Als je in Spanje wint, is dat vaak een goed voorteken. Bij 13 van de laatste 16 races in Spanje werd het winnende team ook constructeurskampioen aan het einde van het jaar. Alleen in 2012, de editie die Pastor Maldonado in de Williams won, 2013, toen Fernando Alonso zegevierde voor eigen publiek en 2016, toen Max Verstappen zijn eerste zege in de Formule 1 boekte, werd het winnende team in Spanje geen constructeurskampioen aan het einde van het jaar. Dit jaar ligt natuurlijk alles anders, door het spannende duel tussen Ferrari & Red Bull en door de budgetcap kunnen de teams niet oneindig geld blijven spenderen. Gaat dat een impact hierop hebben? 

Kennis

De Grand Prix van Spanje staat meestal niet bol van het spektakel en dat komt mede doordat de teams en de coureurs het circuit uit hun broekzak kennen. Het is het testcircuit van de Formule 1. De teams weten wat ze moeten doen met de setup van de auto en doordat ze het circuit zo goed kennen is het ook een geschikt circuit om updates te introduceren. Al met al dus een circuit waar de teams graag terugkeren. 

Gasly spanje wintertest

Lees ook: Russell crashte door lage grip bijna in pitstraat

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Spanje

Lees ook: Max Verstappen: Monaco is onvervangbaar

door Patrick Wuite

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen