Aston Martin wist tijdens het raceweekend in China maar zeven puntjes bij elkaar te rijden. Fernando Alonso leek weer meer uit de auto te halen dan verwacht en Lance Stroll finishte na een domme fout troosteloos achteraan. Rivaal Mercedes deed het iets beter en zijn elf punten uitgelopen op de Britse formatie
Het team van Aston Martin had stiekem misschien toch op meer gehoopt tijdens de Chinese GP. Na een puntloze sprintrace waren de pijlen gericht op een goede puntenfinish. Met een derde en elfde startplaats voor de coureurs was er van alles mogelijk. Fernando Alonso kende een uitstekende start, hij ging in de eerste bocht voorbij aan Checo Pérez en pakte de tweede plek. In de loop van de eerste stint werd wel duidelijk dat de auto niet de pace had om daar ook te blijven. Een afwijkende strategie na de Safety Car betekende dat Alonso nog een eindsprint in moest zetten om nog een goed resultaat te behalen. "Het was een gekke race", verklaart de Spanjaard tegenover F1.com. "Er gebeurde veel verschillende dingen voor ons in de race. Een goede start, P2 de eerste paar ronden. Twee Safety Cars daarna, wat onze strategie denk ik niet ten goede kwam. We moesten nog een pitstop maken, wat niet ideaal was. Ik was bijna nog gecrasht, maar uiteindelijk de snelste ronde en P7, dus al met al een goed weekend."
Andere strategie
Tijdens de Safety Car koos het team voor een totaal andere strategie voor Alonso. Hij was de enige van de grid die bij de herstart op de soft-band stond. Richting het einde van de race moest de Aston Martin-coureur nog een stop maken en kwam terecht op een twaalfde plek. "We hadden maar één harde band voor de race en in het midden van onze stint op de hards kwam de Safety Car. Laten we zeggen dat onze goede start aan het begin hierdoor voor niks was. Ik had geen andere [strategische] opties", legt Alonso uit. De Spanjaard wist zich na de laatste pitstop nog terug te vechten door vijf auto's in te halen in dertien rondes.
Stroll geeft fout niet toe
Tot aan het incident achter de Safety Car wist Lance Stroll een prima race neer te zetten. De Canadees startte op de soft-band en pakte twee plekken in de openingsfase. Hij baande zich een weg naar voren en reed zelfs een tijdje op de achtste plek rond. Na een tweede pitstop onder de Safety Car kwam Stroll achter Ricciardo terecht. Tijdens de herstart zat de Aston Martin-coureur niet helemaal op te letten en reed zo tegen de achterkant van de Australiër aan. "Er ontstond een kettingreactie van auto's voor mij die opeens langzamer gingen rijden. Ik had niet genoeg tijd om te reageren om zo contact met Daniel te voorkomen", zo vertelt Stroll tegenover F1.com.
Daniel Ricciardo's race came to a bumpy end behind the Safety Car 💥 😮#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/4ks8SVpuFA
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Voor het incident kreeg de 25-jarige coureur een tien seconden tijdstraf, iets waar hij het niet helemaal mee eens was. "Ik begrijp het niet helemaal. Waarschijnlijk omdat ik iemand raakte kreeg ik de penalty, maar iemand anders daarvoor veroorzaakte het." Ook moest Stroll naar binnen om zijn voorvleugel te wisselen. "Daardoor vielen we terug naar de laatste plek en was onze race praktisch over. Het is ontzettend zonde, want we lagen op koers voor een goed resultaat vandaag", aldus de Canadees.
Lees ook: Dubbele DNF voor VCARB: "Het is een gemiste kans"
Lees ook: Mercedes met twee auto's in de punten bij de GP van China
Lees ook: Zhou Guanyu over thuisrace in China: "Zeer speciaal moment"