Williams houdt de ontwikkelingen bij Porsche nauwlettend in de gaten. De Duitse sportwagenfabrikant overweegt om in 2021 als motorleverancier toe te treden tot de Formule 1. Teambaas Claire Williams zou maar wat graag met Porsche willen samenwerken.
"Indien de motorreglementen zijn wat wij hopen dan hoop ik dat een aantal nieuwe motorleveranciers over de streep wordt getrokken om in de Formule 1 te stappen. Dat is niet alleen maar goed voor de strijd binnen de sport maar ook voor de toekomst van de sport", zegt Williams in gesprek met Sky Sports.
Fabrieksteam van Porsche?
Op de suggestie of Porsche een partner zou kunnen zijn, zegt Williams: "Het zou fantastisch zijn als we een motorleverancier zouden kunnen strikken zodat we een fabrieksteam kunnen worden." Ze benadrukt meteen dat het team tevreden is met de huidige leverancier Mercedes.
Williams hoopt met de invoering van het nieuwe motorreglement en de eventuele plannen voor een budgetplafond met het team weer terug te keren in de top van het startveld.
Grote successen lang geleden
De renstal moet het al ruim twintig jaar zonder titel stellen. Jacques Villeneuve won in 1997 de wereldtitel bij de coureurs en samen met Heinz-Harald Frentzen werd in dat jaar ook de constructeurstitel in de wacht gesleept. De laatste zege dateert van 2012 toen Pastor Maldonado verrassend de Spaanse Grand Prix op zijn naam zette. Dit seizoen heeft het team slechts vier punten gehaald en bungelt het onderaan de ranglijst.
Porsche in de Formule 1
Porsche was in 1991 voor het laatst actief als motorleverancier in de Formule 1. De samenwerking met Footwork was geen succes, waarna de Duitsers de koningsklasse van de autosport de rug toekeerden.
Tussen 1957 en 1962 waren de Duitsers als fabrieksteam actief in de koningsklasse van de autosport. In de eerste jaren deed de stal slechts sporadisch mee, maar in 1961 en 1962 reden Jo Bonnier en Dan Gurney een volledig seizoen. Het resulteerde in één overwinning en vier podiumplaatsen.